Wyrok WSA w Kielcach z dnia 26 czerwca 2013 r., sygn. I SA/Ke 158/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Artur Adamiec, Sędziowie Sędzia WSA Danuta Kuchta, Sędzia WSA Ewa Rojek (spr.), Protokolant Starszy sekretarz sądowy Anna Adamczyk, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 26 czerwca 2013 r. sprawy ze skargi M. P. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za sierpień 2008 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
1.1 Decyzją z dnia [..] 2012 r. nr [...] Dyrektor Izby Skarbowej w K. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w O.Ś. z dnia [..] 2012 r. nr [...] określającą M. P.za sierpień 2008 r. zobowiązanie w podatku od towarów i usług w wysokości [...] zł.
1.2 W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji wskazano, że M.P. w 2008 r. prowadziła działalność gospodarczą pod nazwą "A. - P. M." w O. Ś., która została zarejestrowana w podatku od towarów i usług od dnia 1 lipca 2003 r. Osobiście działalność gospodarczą skarżąca prowadzi od stycznia 2010 r., wcześniej studiowała a jej matka M.K. zajmowała się działalnością do czego posiada pełnomocnictwo.
W kontrolowanym okresie skarżąca zaewidencjonowała nabycie złomu m.in. od firm: "B. " s.c. K.K. , J.M. , M.M. , "C. " s.c. P.M. i P.M. i "D. " s.c. T.J. , L.J. . Skarżąca dokonywała również skupu złomu od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i sporadycznie od innych firm. Organ podatkowy w wyniku postępowania kontrolnego stwierdził nieprawidłowości w rozliczaniu podatku VAT, które dotyczyły zawyżenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez:
- "B. " s.c. K.K. , J.M. , M.M. (przekształcona w PW "B. " s.j. J.M. , M.M. ) w okresie od stycznia 2007 r. do lipca 2008 r.;
- "C. " s.c. P.M. i P.M. w okresie od listopada 2007 r. do lipca 2008 r.;
- "D. " s.c. T.J. , L.J. w miesiącach sierpień 2007 r. i kwiecień 2008 r.
Organ wskazał, że w 2008 r. w firmach "B. ", "C. ", "D. " zostały przeprowadzone kontrole podatkowe w zakresie podatku VAT za okres, w którym skarżąca dokonywała zakupów złomu. Kontrole podatkowe wykazały posługiwanie się przez te firmy pustymi fakturami dokumentującymi rzekome zakupy złomu w firmie "B. " w okresie od stycznia 2007 r. do sierpnia 2008 r., "C. " w okresie od października 2007 r. do sierpnia 2008 r. i "D. " w okresie od czerwca 2007 r. do lipca 2008 r. Kontrole zostały zakończone wydaniem przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w O. Ś. decyzji w zakresie wymiaru VAT, którymi zmniejszono podatek naliczony wynikający z takich faktur w firmie "B. " i "D. ", natomiast firmę "C. " pozbawiono całkowicie podatku naliczonego, gdyż dokonywała ona zakupu złomu wyłącznie w firmie "E. " C.K. w R., ul. K., która okazała się firmą nieistniejącą (C.K. figurował w rejestrze podatników podatku od towarów i usług w okresie od 25 lipca 2000 r. do 30 kwietnia 2004r. i z tym dniem został wyrejestrowany z rejestru podatników podatku VAT). Jednocześnie dla Spółki C. wydane zostały ostateczne decyzje określające podatek należny do zapłaty na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT.