Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 8 maja 2013 r., sygn. IV SA/Po 1209/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Grażyna Radzicka Sędziowie WSA Ewa Kręcichwost - Durchowska (spr.) WSA Izabela Bąk - Marciniak Protokolant st. sekr. sąd. Małgorzata Błoszyk po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 maja 2013 r. sprawy ze skargi R. Z. F. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z dnia [...] sierpnia 2012 r., nr [...] w przedmiocie opłaty podwyższonej za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, oddala skargę

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia [...] sierpnia 2012 r., nr [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze w P. po rozpoznaniu odwołania R. Z. utrzymało w mocy decyzję Marszałka Województwa W. z dnia [...]grudnia 2011 r., nr [...] w sprawie wymierzenia opłaty podwyższonej w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy opłatą należną, a wynikającą z wykazu, za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza w związku z prowadzonym chowem zwierząt na terenie fermy drobiu w miejscowości K., gmina W., bez pozwolenia zintegrowanego na okres [...]półrocza 2011 r. w kwocie [...] zł.

W uzasadnieniu organ po przytoczeniu przebiegu postępowania i składanych w jego toku pism oraz przytoczeniu przepisów prawa podniósł, że najistotniejsze znaczenie przy rozpatrywaniu niniejszej sprawy ma określenie, czy decyzja organu I instancji wymierzająca skarżącemu opłatę za wprowadzenie gazów lub pyłów do powietrza jest zasadna.

Organ podniósł, że z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż skarżący nie posiadał pozwolenia zintegrowanego w okresie I półrocza 2011 r. Skarżący rozliczając emisję pyłów lub gazów do powietrza w I półroczu 2011 r. nie policzył zwyżki w wysokości 500% za brak pozwolenia zintegrowanego dla fermy drobiu w miejscowości K..

W ocenie organu decyzja wydawana na podstawie art. 288 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz.U. 2008 r., Nr 25, poz. 150 ze zm. - dalej jako "ustawa") nie nakłada nowego zobowiązania, a jedynie wskazuje jego wysokość. Tym samym ma ona charakter deklaratoryjny. Także przedstawiciele doktryny są zdania, iż decyzja wymierzająca opłatę za korzystanie ze środowiska ma charakter deklaratoryjny. "Rola organów administracji na gruncie ustawy - Prawo ochrony środowiska w zakresie ustalaniu wysokości należnych opłat ograniczona została do działań kontrolnych i związanego z mim stosowania sankcji w przypadku stwierdzenia uchybień" (E.K. Czech, Spór wokół powinności ponoszenia opłat podwyższonych w prawie ochrony środowiska, "Kwartalnik Prawa Publicznego" 2005, nr 1-2, s. 210). "Na podmiotach zobowiązanych dosamorozliczania ciąży obowiązek dołożenia należytej staranności w obliczaniu wysokości tychże zobowiązań. Marszalek województwa kontroluje zatem prawidłowość samoobliczania. W wyniku tej kontroli może on dokonać wymiaru opłaty, przy czym efektem kontroli może być dokonanie wymiaru opłaty, która przybiera formą decyzji deklaratoryjnej." (Janina Ciechanowicz-McLean, komentarz do art. 288 Poś, LexPolonica).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00