Wyrok WSA w Opolu z dnia 14 maja 2013 r., sygn. II SA/Op 130/13
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Teresa Cisyk Sędziowie Sędzia WSA Ewa Janowska Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik - spr. Protokolant Sekretarz sądowy Mariola Krzywda po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 14 maja 2013 r. sprawy ze skargi T. R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia 29 października 2012 r., nr [...] w przedmiocie usług opiekuńczych oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 22 maja 2021 r., nr [...], Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Nysie, działając z upoważnienia Burmistrza Nysy na podstawie art. 104 K.p.a. oraz art. 50 ust. 1, ust. 3, ust. 5, ust. 6 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.), orzekł o przyznaniu T. R. świadczenia w formie usług opiekuńczych od dnia 11 czerwca 2012 r. do 31 października 2012 r. w ilości 18 godzin miesięcznie, jako świadczenie bezpłatne w zakresie zaspokajania codziennych potrzeb życiowych, a w szczególności pomocy w utrzymaniu czystości w pomieszczeniu osoby wymagającej opieki, praniu bielizny osobistej i pościelowej, jeden raz na kwartał mycia okien oraz zmiany firanek i zasłon okiennych, jeden raz na tydzień mycie podłogi, zakupów artykułów żywnościowych i innych, pomocy w załatwianiu spraw urzędowych, pomocy w dojściu do placówek służby zdrowia i innych w razie potrzeby. W uzasadnieniu organ wskazał, że wnioskiem z dnia 13 kwietnia 2012 r. T. R. zwrócił się o przyznanie pomocy w formie usług opiekuńczych. Na podstawie przeprowadzonego wywiadu środowiskowego ustalono, iż T. R. prowadzi samodzielne gospodarstwo domowe, porusza się przy pomocy kul, ma orzeczenie o stopniu niepełnosprawności w stopniu znacznym. Utrzymuje się z renty inwalidzkiej, która po odliczeniu alimentów wynosi 598,26 zł. Wnioskodawca opłaca energię elektryczną - 70,71 zł, gaz - 53,73, telefon - 136,50 zł, leki - 13,62 zł. Kwotę, która pozostaje wnioskodawca przeznacza na zakup żywności oraz środków czystości. Podał także organ, że wnioskodawca korzysta od 15 października 1995 r. z pomocy w formie usług opiekuńczych oraz, że w okresie jednego roku żądał on kilkukrotnej zmiany opiekunki. W przypadku ostatniej z opiekunek, nie była ona wpuszczana do mieszkania przez wnioskodawcę, a przyczyny takiej decyzji nie zostały przez wnioskodawcę uzasadnione. Organ wskazywał nadto, że beneficjent umieszcza na portalu internetowym filmy dotyczące pracy opiekunek, nie mając co do tego zgody żadnej z nich. Argumentował dalej, że po przedłożeniu przez wnioskodawcę zaświadczenia lekarza rodzinnego z dnia 9 maja 2012 r. organ, dysponując dodatkowo informacją od lekarza neurologa, który poinformował o niemożności wystawienia żądanego przez pacjenta (wnioskodawcę zaświadczenia), zwrócił się o jego weryfikację do lekarza rodzinnego, który dokonał jego wystawienia. W zaświadczeniu z dnia 15 maja 2012 r. lekarz stwierdził, że wnioskodawca wymaga usług opiekuńczych i w chwili obecnej nie wymaga czynności pielęgnacyjnych. Mając na uwadze ustalony stan faktyczny oraz informacje uzyskane od opiekunki, że u wnioskodawcy przebywa od kilku lat kobieta z którą wnioskodawca razem chodzi na zakupy i wraca do mieszkania oraz, że postawa wnioskodawcy jest roszczeniowa, nieznosząca sprzeciwu i mało konkretna organ uznał, że T. R. objęty zostanie pomocą w formie usług opiekuńczych w ilości 18 godzin miesięcznie. Jednocześnie, uwzględniając sytuację zdrowotną i bytową przyjął, że zaistniały podstawy do całkowitego zwolnienia beneficjenta pomocy z ponoszenia odpłatności za usługi. Organ przedstawił także argumentację związaną z brakiem możliwości przyznania usług opiekuńczych, które byłyby świadczone o każdej porze dnia i nocy oraz przemawiające za brakiem potrzeby przyznania pomocy w postaci czynności pielęgnacyjnych.