Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 28 maja 2013 r., sygn. I SA/Ke 733/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Rojek (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Artur Adamiec, Sędzia WSA Mirosław Surma, Protokolant Starszy sekretarz sądowy Michał Gajda, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 28 maja 2013 r. sprawy ze skargi T. Sp. z o.o. w O. K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego za październik 2007 r. oddala skargę.

Uzasadnienie

1.1. Decyzją z dnia 5 listopada 2012 r. nr (...) Dyrektor Izby Celnej w K. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w K.z dnia 27 sierpnia 2012 r. nr (...) określającą T. Sp. z o.o. w O. (zwana dalej Spółką) zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za październik 2007 r. w wysokości 5.970,00 zł.

1.2. W uzasadnieniu decyzji organ ustalił następujący stan faktyczny.

Spółka, prowadziła działalność gospodarczą między innymi w zakresie sprzedaży oleju opałowego. Organ podatkowy stwierdził nieprawidłowości w sprzedaży oleju opałowego na należącej do Spółki stacji paliw w miejscowości O. Nieprawidłowości polegały na nie potwierdzeniu przez nabywców zakupu i nie podpisaniu oświadczenia o przeznaczeniu oleju na cele opałowe oraz sprzedaży oleju nabywcy nie mieszkającemu pod wskazanym w oświadczeniu adresem.

Przesłuchane w toku postępowania karno - skarbowego w charakterze świadków osoby (wymienione alfabetycznie w tabeli zaskarżonej decyzji) weryfikowały przedstawione im oświadczenia i zeznały, że na okazanych oświadczeniach o nabyciu oleju opałowego nie rozpoznały swego podpisu i nie dokonały w tym czasie zakupu oleju opałowego na stacji paliwowej należącej do skarżącej Spółki. Weryfikacja oświadczeń A.W. i J.S. wykazała, że pod adresem wskazanym w oświadczeniach zamieszkują inne osoby.

1.3. Stosownie do art. 154 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz.U.Nr 108 , poz. 626 z 2011r.), jeżeli obowiązek podatkowy powstał przed dniem wejścia w życie tej ustawy, a należna akcyza nie została zapłacona, stosuje się przepisy dotychczasowe. Oznacza to, zdaniem organu, że w stanie faktycznym sprawy obowiązek podatkowy w zakresie akcyzy określa ustawa z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U.Nr 29, poz. 257 ze zm.). W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu. Z wydanego na podstawie ustawy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U.Nr 87, poz. 825 ze zm. dalej rozporządzenia) wynika, że Spółka sprzedając w miesiącu wrześniu 2007 r. olej opałowy, obowiązana była w przypadku tej sprzedaży do uzyskania od nabywców oświadczeń stwierdzających, że nabywane wyroby są przeznaczone na cele opałowe. W myśl § 4 ust. 2 rozp. oświadczenia powinny zawierać: imię i nazwisko nabywcy, PESEL i NIP; adres zamieszkania nabywcy; określenie ilości nabywanego oleju opałowego; określenie ilości posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu) gdzie się znajdują, jeśli jest inne niż adres zamieszkania nabywcy; wskazanie rodzaju i typu urządzeń grzewczych; datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenia. Organ wskazał, że w przypadku gdy oświadczenie nie zawiera wszystkich wymaganych danych, obniżona stawka akcyzy nie może być stosowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00