Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 30 kwietnia 2013 r., sygn. II SA/Ol 186/13
Dnia 30 kwietnia 2013 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Sędziowie Sędzia WSA Beata Jezielska (spr.) Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant referent-stażysta Anna Zofia Głażewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 kwietnia 2013 roku sprawy ze skargi J. R. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie zatrzymania prawa jazdy - odmowy zawieszenia postępowania 1. uchyla zaskarżone postanowienie; 2. orzeka, że zaskarżone postanowienie nie podlega wykonaniu; 3. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz skarżącego J. R. kwotę 357 zł (słownie: trzysta pięćdziesiąt siedem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]", nr "[...]" wydaną przez Prezydenta O. orzeczono o zatrzymaniu J. R. prawa jazdy kategorii T, D+E, C+E, B+E, D, C, B, A numer "[...]" wydane przez Prezydenta O. W uzasadnieniu podniesiono, że J. R. w ciągu roku od dnia 28 października 2011 r. dopuścił się wielokrotnego naruszenia przepisów i zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego, co wynika z wniosku Komendanta Wojewódzkiego Policji w O. z dnia 25 listopada 2011 r. i w związku z powyższym, decyzją Prezydenta O. z dnia "[...]" został skierowany na egzamin sprawdzający kwalifikacje niezbędne do kierowania pojazdami.
Odwołanie od powyższej decyzji złożył J. R., reprezentowany przez adwokata K. W., domagając się uchylenia w całości zaskarżonej decyzji i umorzenia postępowania w pierwszej instancji, a biorąc pod uwagę złożoną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargę na bezczynność Komendanta Wojewódzkiego Policji w O., na podstawie art. 97 § 1 pkt 4 Kodeksu postępowania administracyjnego, wniósł o zawieszenie postępowania do czasu prawomocnego rozstrzygnięcia powyższej skargi na bezczynność. W ocenie strony odwołującej się zaskarżona decyzja wynika z błędnego ustalenia faktycznego o przekroczeniu w dacie wydania decyzji 24 punktów karnych. Podkreślono, że Wojewódzki Komendant Policji w O. błędnie przyjął, że odbyte w dniu 9 maja 2012 r. przez odwołującego się szkolenie, o którym mowa w art. 130 ust. 3 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, nie powoduje zmniejszenia liczby punktów karnych, co zdecydowało o zatrzymaniu prawa jazdy. Zaznaczono, że organ pierwszej instancji winien był samodzielnie ustalić, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, czy w dacie wydania decyzji liczba punktów została przekroczona. Jednocześnie podkreślono, że art. 130 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym nie zawiera żadnych wyjątków ani ograniczeń, które mogłyby wpływać na brak możliwości wykreślenia odpowiedniej ilości punktów odwołującego się w związku z odbytym przez niego szkoleniem. § 8 ust. 6 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 grudnia 2002 r. w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego, który ustanawia te ograniczenia w sprzeczności z ustawą nie może służyć za podstawę, czy choćby wytyczną do wykładni ustawy, ponieważ zmienia jego literalną wykładnię, która nie budzi wątpliwości, a tym samym nie ma podstaw do stosowania innych sposobów wykładni. Przepis rozporządzenia przekracza także zakres delegacji ustawowej z art. 130 ust. 4, która nie objęła zasad odejmowania tych punktów. Odnośnie wniosku o zawieszenie postępowania, strona odwołująca podniosła, że w dniu 4 lipca 2012r. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie została złożona skarga na bezczynność Komendanta Wojewódzkiego Policji w O. w przedmiocie usunięcia punktów z ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego, oparta na zarzutach tożsamych do przedstawionych w niniejszym odwołaniu. Orzeczenie Sądu w tym zakresie będzie stanowić jednocześnie rozstrzygnięcie podnoszonego zagadnienia wstępnego, dlatego też wskazane jest zawieszenie niniejszego postępowania.