Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 12 kwietnia 2013 r., sygn. IV SA/Gl 841/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Tadeusz Michalik (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Stanisław Nitecki Sędzia WSA Edyta Żarkiewicz Protokolant st. sekr. sąd. Ewa Pasiek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 kwietnia 2013 r. sprawy ze skargi A.K. na postanowienie [...] Komendanta Wojewódzkiego Policji w K. z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie funkcjonariuszy policji oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu 09 lipca 2012 r. rozkazem personalnym Nr [...] Komendant Miejski Policji w J. powierzył st. sierż. A.K. - referentowi Zespołu Obsługi Zdarzeń Drogowych Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w J. - pełnienie obowiązków służbowych na stanowisku referenta Zespołu Patrolowo-Interwencyjnego Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w J. od dnia 01 sierpnia 2012 r. Rozstrzygnięcie w tej sprawie zostało podjęte na podstawie art. 37 ustawy z dnia 06 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287 poz. 1687 ze zm.).

Od powyższego rozkazu personalnego policjant wniósł odwołanie do [...] Komendanta Wojewódzkiego Policji. Zarzucił, że Komendant Miejski Policji w J. przy wydawaniu zaskarżonego rozkazu personalnego rażąco naruszył prawo, poprzez nieokreślenie czasu powierzenia obowiązków służbowych oraz niezasięgnięcia stanowiska bezpośredniego przełożonego policjanta. Uwzględniając powyższe okoliczności policjant wniósł o uchylenie rozkazu personalnego Nr [...].

[...] Komendant Wojewódzki Policji postanowieniem z dnia [...]r. Nr [...] wydanym na podstawie art. 134 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) stwierdził niedopuszczalność odwołania.

W uzasadnieniu organ odwoławczy wskazał, że wniesione odwołanie jest niedopuszczalne w rozumieniu art. 134 k.p.a., bowiem brak w niniejszej sprawie przedmiotu zaskarżenia. Podniósł, że odwołanie stosownie do treści art. 127 § 1 k.p.a. przysługuje stronie od decyzji administracyjnej wydanej w I instancji, a zatem odwołanie jest zatem niedopuszczalne, gdy czynność organu administracji publicznej nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu art. 104 i 107 k.p.a.. Podniósł, iż Komendant Miejski Policji w J. nie wydał decyzji administracyjnej, a jedynie rozkaz personalny Nr [...] z dnia [...]r., którym przełożony powierzył z dniem 01 sierpnia 2012 r. policjantowi pełnienie obowiązków służbowych referenta Zespołu Patrolowo-interwencyjnego Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w J. Rozkaz ten został wydany na podstawie art. 37 ustawy z dnia 06 kwietnia 1990 r. o Policji, zgodnie z którym policjantowi można powierzyć pełnienie obowiązków służbowych na innym stanowisku w tej samej miejscowości na czas nieprzekraczający 12 miesięcy; w takim przypadku uposażenie policjanta nie może być obniżone. Organ odwoławczy wskazał, że zgodnie z ugruntowanym w tym zakresie poglądem judykatury, powierzenie policjantowi na warunkach określonych w art. 37 w/w ustawy o Policji obowiązków na danym stanowisku i zwolnienie go z tych obowiązków, jest jedynie aktem władczym o charakterze wewnętrznym, z zakresu sfery dyspozycyjności policjanta wobec jego władzy służbowej. Powierzenie pełnienia obowiązków służbowych na innym stanowisku, aniżeli zajmowane, jest czasowe, zaś o potrzebie długości okresu powierzenia obowiązków decydują przełożeni właściwi w sprawach osobowych, po uwzględnieniu bieżących potrzeb służby (wyrok WSA w Warszawie z dnia 25 kwietnia 2008 r. sygn. akt II SA/Wa 71/08, wyrok WSA w Szczecinie z dnia 17 marca 2011 roku sygn. akt II SA/Sz 53/11). Nadmieniono, że samo nazwanie czynności organu administracyjnego decyzją nie wystarcza do zakwalifikowania jej do kategorii decyzji w rozumieniu k.p.a., jeżeli dla tak nazwanej czynności organu przepis prawa materialnego nie zastrzega w sposób wyraźny formy decyzji administracyjnej. Przenosząc to na grunt rozpoznawanej sprawy należy stwierdzić, że zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 06 kwietnia 1990 roku o Policji do mianowania policjanta na stanowiska służbowe, przenoszenia oraz zwalniania z tych stanowisk właściwi są przełożeni: Komendant Główny Policji, komendanci wojewódzcy i powiatowi (miejscy) Policji oraz komendanci szkół policyjnych. Zgodnie natomiast z ust. 2 tego artykułu od decyzji w powyższych sprawach, przysługuje policjantowi odwołanie do wyższego przełożonego. Zdaniem organu przepis art. 32 ustawy o Policji określa wprost decyzje administracyjne zaskarżalne w trybie administracyjnym (w sprawie: mianowania, przeniesienia i zwalniania funkcjonariusza). Oznacza to, że w sprawie o powierzenie policjantowi na podstawie art. 37 w/w ustawy pełnienia obowiązków służbowych na innym stanowisku nie jest wydawana decyzja administracyjna, podlegająca kontroli instancyjnej przy odpowiednim zastosowaniu art. 32 tej ustawy, a następnie kontroli sądowoadministracyjnej. Do takiego samego wniosku prowadzi interpretacja zapisów rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 02 września 2002 r. w sprawie szczegółowych praw i obowiązków oraz przebiegu służby

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00