Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 16 kwietnia 2013 r., sygn. II SA/Bk 813/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Danuta Tryniszewska - Bytys, Sędziowie sędzia NSA Elżbieta Trykoszko, sędzia NSA Anna Sobolewska-Nazarczyk (spr.), Protokolant Marta Marczuk, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 16 kwietnia 2013 r. ze skargi B. G. M. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w B. na postanowienie Dyrektora Izby Celnej w B. z dnia [...] sierpnia 2012 r., nr [...] w przedmiocie nałożenia kary porządkowej oddala skargę
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia [...] sierpnia 2012 r. znak [...] Dyrektor Izby Celnej w B. utrzymał w mocy postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Ł. z dnia [...] maja 2012 r. nr [...], którym nałożono na Białystok G. M. Spółkę z o.o. w B. karę porządkową w kwocie 1.500 zł z tytułu bezzasadnej odmowy okazania - celem dokonania oględzin - automatu do gier o niskich wygranych.
Skarga została wywiedziona na tle następujących okoliczności.
Białystok G. M. Sp. z o.o. w B., właściciel automatu do gier o niskich wygranych D. nr fabryczny [...], nr poświadczenia rejestracji [...], został w piśmie z dnia [...] czerwca 2010 r. zobowiązany - na podstawie § 14 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych - do przeprowadzenia na własny koszt badania kontrolnego i dostarczenia opinii z tego badania. Powyższe żądanie było kilkakrotnie powtarzane. W odpowiedzi wzywany poinformował, że nie jest w stanie przeprowadzić badania kontrolnego z uwagi na brak możliwości przeprowadzenia takiego badania przez jednostki badające.
W kolejnym wezwaniu, z dnia 17 lutego 2012 r., wystosowanym na podstawie art. 23 "b" ust. 1 i 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w którym organ wskazał jako jednostkę uprawnioną do wykonania badania - Izbę Celną w Przemyślu upoważnioną przez Ministra Finansów do przeprowadzania badań technicznych automatów i urządzeń do gier, wyznaczono właścicielowi automatu 14 - dniowy termin na dostarczenie automatu do wskazanej jednostki. Poinformowano również, że niewywiązanie się z obowiązku skutkować będzie nałożeniem kary porządkowej na podstawie art. 262 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej. W dniu [...] lipca 2012 r. organ uzyskał informację, że automat nie został dostarczony do jednostki badającej.