Wyrok WSA w Warszawie z dnia 13 marca 2013 r., sygn. III SA/Wa 2584/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Alojzy Skrodzki (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Długosz-Szyjko, Sędzia WSA Aneta Lemiesz, Protokolant referent stażysta Karol Kodym, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 marca 2013 r. sprawy ze skargi R. Limited z siedzibą na Cyprze na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] maja 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną interpretacją indywidualną Minister Finansów uznał za nieprawidłowe stanowisko R. Limited z siedzibą na Cyprze (dalej jako: "Spółka") w zakresie skutków podatkowych - w podatku dochodowym od osób prawnych - objęcia akcji spółki komandytowo-akcyjnej przez spółkę będącą rezydentem Cypru.
Występując z wnioskiem o wydanie tej interpretacji Spółka podała, że jest spółką kapitałową, posiadającą osobowość prawną będącą rezydentem Cypru. Planuje zainwestować posiadany kapitał w akcje spółki komandytowo-akcyjnej, prowadzącej działalność gospodarczą w Polsce. Akcje te nie będą się wiązać z przyznaniem Spółce jakiejkolwiek możliwości prowadzenia spraw spółki komandytowo-akcyjnej. Prawo to przysługiwać będzie komplementariuszowi, który jest rezydentem Polski. Spółka kupi akcje od innych akcjonariuszy. Spółka zapytała czy objęcie przez nią akcji spółki komandytowo-akcyjnej spowoduje powstanie zakładu Spółki na terytorium Polski i czy w związku z tym od dochodów osiąganych przez spółkę komandytowo-akcyjną na terytorium Polski będzie ona zobowiązana opłacać polski podatek dochodowy od osób prawnych. Prezentując własne stanowisko wskazała, że nabycie przez objęcie wspomnianych akcji nie spowoduje powstania zakładu, gdyż Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej w Polsce, a jedynie posiada akcje, papiery wartościowe polskiego podmiotu prawa. W związku z tym od dochodów osiąganych przez spółkę komandytowo-akcyjną na terytorium Polski nie będzie ona zobowiązana opłacać polskiego podatku dochodowego od osób prawnych. Następnie Spółka zauważyła, że art. 4a pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., nr 54, poz. 654, ze zm.), zwanej dalej: "u.p.d.o.p.", wprost odsyła do postanowień odpowiednich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. W jej przypadku zastosowanie znajdzie umowa z Cyprem. Umowa ta definiuje zakład w art. 5 ust. 1, w myśl którego aby można było mówić o zakładzie konieczne jest spełnienie przesłanek: istnienia placówki, która ma charakter stały oraz prowadzenia za jej pośrednictwem działalności gospodarczej. Spółka zauważyła, że w jej przypadku samo wykonywanie prawa z akcji będzie się ograniczać do prawa do udziału w zysku. Nie można zatem uznać, iż posiadanie akcji spółki komandytowo-akcyjnej przez Spółkę jako nierezydenta Polski oznacza, że posiada on zakład na terytorium Polski. Taką interpretację rozumienia zakładu potwierdza brzmienie art. 5 ust. 6 umowy z Cyprem oraz orzecznictwo sądów administracyjnych. Spółka zwróciła także uwagę na uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 stycznia 2012 r. (II FPS 1/11) w sprawie momentu opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez akcjonariuszy (podatników podatku dochodowego od osób prawnych) z tytułu udziału w spółce komandytowo-akcyjnej. W myśl tej uchwały jakiekolwiek zyski z tytułu udziału w spółce komandytowo-akcyjnej powstaną dopiero w momencie faktycznej wypłaty dywidendy podmiotowi, który będzie uprawniony do jej otrzymania. Nadto Sąd ten wskazał, iż otrzymana dywidenda nie jest przychodem z działalności gospodarczej. Tym samym dywidenda ta nie może być uznana jako dochód Spółki z zakładu w Polsce, gdyż dochód z zakładu musiałby być zakwalifikowany jako dochód z działalności gospodarczej, podczas gdy Naczelny Sąd Administracyjny z taką argumentacją się nie zgadza. Spółka przywołała także wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 3 kwietnia 2012 r. (II FSK 975/10).