Wyrok WSA w Warszawie z dnia 14 marca 2013 r., sygn. V SA/Wa 2417/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA - Ewa Wrzesińska- Jóźków, Sędzia WSA - Beata Krajewska, Sędzia WSA - Dorota Mydłowska (spr.), Protokolant: referent - Maryla Wiśniewska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 marca 2013 r. sprawy ze skargi P. O. na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] sierpnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu do budżetu państwa nienależnie uzyskanej części oświatowej subwencji ogólnej. oddala skargę
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi w niniejszej sprawie jest decyzja Ministra Finansów z dnia [...] sierpnia 2012 r., utrzymująca w mocy decyzję własną w sprawie zwrotu do budżetu państwa nienależnie uzyskanej przez Powiat O. części oświatowej subwencji ogólnej za rok 2007.
Decyzja zapadła w następującym stanie faktycznym:
Pismem z dnia 11 maja 2011 r. Minister Edukacji Narodowej wystąpił do Ministra Finansów z informacją, iż Powiat O. (dalej: Powiat) otrzymał zawyżoną część oświatową subwencji ogólnej za rok 2007 o kwotę 2.693.485 zł. Wystąpienie to było wynikiem kontroli Urzędu Kontroli Skarbowej w K. przeprowadzonej w Powiecie w zakresie prawidłowości realizacji obowiązków związanych z gromadzeniem i przekazywaniem danych stanowiących podstawę do naliczania części oświatowej subwencji ogólnej za lata 2007-2009. Podczas kontroli z dnia 8 kwietnia 2011 r. ustalono bowiem, że z powodu nieprawidłowości popełnionych przy wypełnianiu danych w sprawozdaniach statystycznych GUS w zakresie liczby uczniów w S. w O., część oświatowej subwencji ogólnej dla Powiatu za rok 2007 została zawyżona.
W związku z powyższym Minister Finansów wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie zwrotu przez Powiat części oświatowej subwencji ogólnej za rok 2007, o czym zawiadomiono stronę pismem z dnia 14 października 2011 r., zwracając się jednocześnie o zajęcie stanowiska w sprawie.
W odpowiedzi Starosta O. poinformował, iż klasyfikowanie uczniów upośledzonych ze sprzężeniami było zgodne z obowiązującym wówczas stanem prawnym i faktycznym stopniem niepełnosprawności dzieci. Klasyfikowania uczniów upośledzonych ze sprzężeniami dokonywał Dyrektor ww. Ośrodka wraz z zespołem specjalistów (psycholog, pedagog) w oparciu o dokumentację psychologiczną i medyczną. Powiat podkreślił, iż żaden akt prawny nie określał definicji niepełnosprawności sprzężonej, jak również nie wskazywał właściwego organu uprawnionego do orzekania w tej kwestii. Publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne zostały zobligowane do orzekania o niepełnosprawności sprzężonej dopiero rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Wcześniejsze wzory orzeczeń nie nakładały na te poradnie obowiązku orzekania o sprzężeniach. Z tego powodu Dyrektor Ośrodka był jedynym podmiotem zdolnym do zakwalifikowania dziecka do właściwej kategorii niepełnosprawności w oparciu o posiadaną dokumentację.