Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 15 lutego 2013 r., sygn. I SA/Lu 998/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Irena Szarewicz-Iwaniuk (sprawozdawca), Sędziowie WSA Małgorzata Fita, NSA Anna Kwiatek, Protokolant Specjalista Marta Ścibor, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 29 stycznia 2013 r. sprawy ze skargi G. L. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; II. zasądza od Ministra Finansów na rzecz G. L. kwotę [...] tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Zaskarżoną interpretacją indywidualną Minister Finansów uznał stanowisko Gminy zawarte we wniosku z dnia 18 czerwca 2012r. o interpretację przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług uzupełnionym wnioskiem z dnia 21.09.2012r. (k.-31) - za nieprawidłowe.

Z uzasadnienia zaskarżonej interpretacji oraz akt sprawy wynika, że Gmina (dalej powoływana jako "Gmina", "podatnik", "wnioskodawca") zwróciła się do Ministra Finansów - Dyrektora Izby Skarbowej o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, nie wskazując konkretnych przepisów, których interpretacja budzi jej wątpliwości, przedstawiając trzy zagadnienia. W ostateczności przedmiotem sporu między stronami pozostają dwa zagadnienia przedstawione we wniosku jako nr 2 i nr 3.

Przedstawiając stan faktyczny sprawy w zakresie pytania nr 2 (zdarzenie przyszłe) Gmina podała, że posiada status podatnika VAT czynnego. Jest miastem na prawach powiatu, zaś jej organ wykonawczy - prezydent pełni jednocześnie funkcje przypisane staroście jako przewodniczącemu zarządu powiatu. Zadania Gminy określone są zarówno w ustawie o samorządzie gminnym, jak i w ustawie o samorządzie powiatowym.

W oparciu o przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarowaniu nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2010r.Nr 102, poz. 651 z późn. zm. dalej u.g.n. ) - art. 11 ust. 1 u.g.n. starosta, wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej, reprezentuje Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami położonymi na terenie gminy. Jednocześnie w oparciu o ten przepis reprezentuje Gminę w sprawach gospodarowania nieruchomościami należącymi do Gminy - jako jej organ wykonawczy. W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości na rzecz nabywców (osób prawnych, fizycznych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej) lub też świadczenia usług najmu lub dzierżawy, a więc czynności dokonywanych "na zewnątrz", mamy do czynienia z czynnościami opodatkowanymi VAT zgodnie z art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z art. 7 ust 1 tej ustawy. Inaczej jest, gdy czynności te dokonywane są między Gminą a Skarbem Państwa, bowiem czynności takie są czynnościami o charakterze "wewnętrznym", w ramach jednego bytu podatkowego, do których przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00