Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 14 lutego 2013 r., sygn. IV SA/Gl 195/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia WSA Edyta Żarkiewicz Sędziowie Sędzia WSA Teresa Kurcyusz - Furmanik Sędzia WSA Małgorzata Walentek (spr.) Protokolant St. sekr. sąd. Magdalena Kurpis po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 lutego 2013 r. sprawy ze skargi K.G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie zasiłku rodzinnego i dodatków do zasiłku rodzinnego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta S. z dnia [...]r. nr [...] i określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] nr [...] Prezydent Miasta S. przyznał K. G. prawo do zasiłku rodzinnego na K. G. w kwocie 98 zł na okres od 1 maja 2011 r. do 31 października 2011 r. oraz jednorazowego dodatku z tytułu rozpoczęcia roku szkolnego 2011/2012 w kwocie 100 zł do dnia 30 września 2011 r.

Z kolei decyzją z dnia [...] nr [...] organ ten uchylił z dniem 1 sierpnia 2011 r. prawo do zasiłku rodzinnego oraz dodatków do tego zasiłku przyznane wyżej wymienioną decyzją z dnia [...]. Jako podstawę rozstrzygnięcia przywołano art. 32 ust. 1 w związku z art. 5 i art. 3 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992 ze zm.) oraz rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 2 czerwca 2005 r., w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne (Dz. U. Nr 105, poz. 881 z późniejszymi zmianami ) i art. 104 k.p.a.

W uzasadnieniu podniesiono, że postępowanie w sprawie wszczęto na skutek przesłanego organowi w dniu 9 września 2011 r. zaświadczenia, z którego wynikało, że od dnia 1 lipca 2011 r. córka strony A. G. podjęła pracę. Wskazano, że za rok 2009, z którego dochody stanowiły podstawę do ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych dochód rodziny wynosił 14 400 zł (dochód nieopodatkowany z funduszu alimentacyjnego). Przy ustalaniu tego dochodu uwzględniono wówczas dochód córki w kwocie 4949,50 , który potraktowano jako dochód utracony, gdyż wynikał z jednorazowej pracy na podstawie umowy zlecenia, zaś dochody strony z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej zostały "wyzerowane". Dochód uzyskany z tytułu podjęcia pracy przez córkę strony od 1 lipca 2011 r. organ przyjął w wysokości 1139,66 (dochód netto z pierwszego pełnego przepracowanego miesiąca). Na tej podstawie ustalono, że miesięczny dochód rodziny wynosi 2339,67 zł, a w przeliczeniu na osobę w trzyosobowej rodzinie stanowi kwotę 779,89 zł i przekracza kryterium dochodowe wynoszące 504 zł na osobę. Jednocześnie organ podniósł, że zgodnie z § 18 ust. 1 i 3 rozporządzenia MPS w przypadku uzyskania przez członka rodziny dochodu po roku, z którego dochody stanowią podstawę do ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych, do dochodu rodziny dodaje się miesięczną kwotę dochodu uzyskanego przez członka rodziny, o ile dochód ten osoba otrzymuje w dniu ustalania prawa do świadczeń rodzinnych. Jeśli dochód rodziny powiększony o uzyskany dochód powoduje utratę prawa do świadczeń rodzinnych, świadczenia nie przysługują od miesiąca następującego po pierwszym pełnym miesiącu od uzyskania dochodu. Jednocześnie organ wskazał, że w myśl art. 32 ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych, powyższe stanowiło podstawę do uchylenia decyzji przyznającej świadczenie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00