Wyrok WSA w Kielcach z dnia 31 stycznia 2013 r., sygn. I SA/Ke 678/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Artur Adamiec (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Danuta Kuchta, Sędzia WSA Ewa Rojek, Protokolant Starszy sekretarz sądowy Anna Szyszka, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 31 stycznia 2013 r. sprawy ze skargi Komunalnego Usługowego Zakładu Gospodarczego w K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] 2012 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną; 2. określa, że zaskarżona interpretacja indywidualna nie może być wykonana w całości; 3. zasądza od Ministra Finansów na rzecz Komunalnego Usługowego Zakładu Gospodarczego w K. kwotę 457 (czterysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
1. Akt organu administracji publicznej i dotychczasowy tok postępowania.
1.1 W dniu 4 czerwca 2012 r. Komunalny Usługowy Zakład w K.złożył wniosek o udzielenie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
1.2 Strona wskazała, że wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym, powołanym do realizacji zadań własnych gminy K., zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240). Zajmuje się m.in.: budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na rzecz gminy, lokalnym transportem zbiorowym, zimowym utrzymaniem gminnych dróg, pracami równiarką, koparko-ładowarką i walcem przy budowie gminnych dróg oraz utrzymaniem zieleni na terenie gminy. Za wykonane usługi zakład wystawia gminie faktury VAT z odpowiednią stawką podatku VAT.
1.3 W związku z przedstawionym stanem faktycznym zadano pytanie: "czy realizacja zadań własnych gminy K. przez utworzony przez nią Komunalny Usługowy Zakład Gospodarczy w K. stanowi wobec gminy czynności podlegające opodatkowaniu VAT"?
1.4 Zdaniem wnioskodawcy ustawa o finansach publicznych stanowi, że samorządowy zakład budżetowy jest jednostką sektora finansów publicznych, którą gmina może tworzyć w celu wykonywania zadań własnych. Relacja między gminą a jej zakładem budżetowym nie ma charakteru cywilnoprawnego. Samorządowy zakład budżetowy - mimo wyodrębnienia organizacyjnego, majątkowego i finansowego - nie ma bowiem osobowości prawnej. Korzysta natomiast z osobowości prawnej jednostki samorządu terytorialnego. Oznacza to, że samorządowy zakład budżetowy nie działa na własny rachunek. W związku z tym, czynności wykonywane przez samorządowy zakład budżetowy na rzecz jednostki macierzystej (gminy) nie mieszczą się w kategorii usług wykonywanych pomiędzy podatnikami VAT. Są to bowiem czynności wykonywane faktycznie przez gminę dla niej samej. W tym przypadku zasadne jest zatem stosowanie zwolnienia podatkowego. Wnioskodawca, w celu poparcia swojego stanowiska, powołał się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 października 2011 r. (sygn. akt I FSK 1369/10).