Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 21 stycznia 2013 r., sygn. II SA/Gl 900/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Rafał Wolnik, Sędziowie Sędzia NSA Łucja Franiczek, Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska (spr.), Protokolant st. sekretarz sądowy Anna Trzuskowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 stycznia 2013 r. sprawy ze skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Gminy Węgierska Górka z dnia 29 grudnia 2011 r. nr XI/95/2011 w przedmiocie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. stwierdza, że zaskarżona uchwała została wydana z naruszeniem prawa i orzeka, że uchwała ta nie podlega wykonaniu w całości do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku.

Uzasadnienie

Rada Gminy Węgierska Górka w dniu 29 grudnia 2011 r., przywołując w podstawie prawnej art. 24 ust. 1 i ust. 6 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.jedn.. Dz.U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. jedn. Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) podjęła uchwałę w przedmiocie zatwierdzenia taryfy komunalnego przedsiębiorstwa wodociągowo- kanalizacyjnego "B" Sp. z o.o z siedzibą w C. Zatwierdzona taryfa stanowiącą załącznik od uchwały miała obowiązywać w okresie od 1 lutego 2012 r. do 31 stycznia 2013 r., a jej wykonanie w § 6 powierzono Wójtowi Gminy i Zarządowi Spółki z o. o "B". Określono, że uchwała ta wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.

Pismem z dnia 16 lipca 2012 r. Wojewoda Śląski, działając na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wniósł o stwierdzenie nieważności wymienionej powyżej uchwały, jako niezgodnej z art. 19 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 24 ust. 1 w związku z art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków związku z § 4 rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków (Dz.U. Nr 127, poz. 886 ze zm.) W uzasadnieniu skargi organ nadzoru wskazał, iż badając legalność kwestionowanej uchwały stwierdził naruszenie art. 19 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym. Przepis ten z jednej strony reguluje obowiązki przewodniczącego rady gminy, a z drugiej - sposób ustalania zastępstwa do wykonywania czynności przewodniczącego rady gminy. Zgodnie z tym przepisem zadaniem przewodniczącego jest wyłącznie organizowanie pracy rady oraz prowadzenie obrad rady. Nadto przepis ten upoważnia przewodniczącego do umocowania wiceprzewodniczącego do wykonywania funkcji przewodniczącego- tj. fakultatywnie - gdy przewodniczący udzieli mu pełnomocnictwa do wykonywania zadań przewodniczącego oraz obligatoryjnie - w przypadku nieobecności przewodniczącego i niewyznaczenia zastępującego go wiceprzewodniczącego, zadania i kompetencje przewodniczącego automatycznie przechodzą na wiceprzewodniczącego najstarszego wiekiem. Tylko w przypadku zaistnienia którejś z określonych sytuacji wiceprzewodniczący rady mógłby zwołać i prowadzić sesję rady w zastępstwie jej przewodniczącego. Stąd też w opinii organu nadzoru obrady sesji Rady Węgierska Górka, która miała miejsce w dniu 29 grudnia były prowadzone przez nieuprawnioną osobę. Organ nadzoru wezwał Wójta Gminy do przedłożenia stosownych dokumentów dla dokonania prawidłowej oceny kwestionowanej uchwały i na ich podstawie stwierdził, że posiedzenie rady było zwołane i prowadzone przez wiceprzewodniczących. Z kolei przewodnicząca Rady postanowieniem Sądu Rejonowego w Z z dnia [...] r. została zobowiązana do powstrzymywania się od działalności społecznej w charakterze przewodniczącego Rady Gminy Węgierska Górka. W ocenie organu nadzoru po tej dacie przewodnicząca nie mogła wyznaczyć osoby wiceprzewodniczącego do wykonywania zadań przewodniczącego rady gminy, czyli sesję powinien prowadzić wiceprzewodniczący najstarszy wiekiem. Na tej podstawie organ nadzoru stwierdził, iż sesja Rady Gminy Węgierska Górka w dniu 29 grudnia została zwołana i prowadzona przez osoby, które nie zostały w sposób prawidłowy upoważnione do dokonywania przyszłych czynności, co w konsekwencji prowadzi do uznania sesji za nielegalną, a to oznacza, że żadna uchwała nie została na tej sesji podjęta w sposób prawem przewidziany.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00