Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 31 stycznia 2013 r., sygn. III SA/Gd 713/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Felicja Kajut, Sędziowie WSA Elżbieta Kowalik-Grzanka,, WSA Jolanta Sudoł (spr.), Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Kinga Czernis, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 stycznia 2013 r. sprawy ze skargi Wojewody na uchwałę Rady Miasta [...] z dnia 27 czerwca 2012 r. nr [...] w przedmiocie określenia trybu powoływania członków oraz organizacji i trybu działania Miejskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości, 2. zasądza od Rady Miasta [...] na rzecz Wojewody kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Wojewoda wniósł skargę na uchwałę Rady Miasta nr [...] z dnia 27 czerwca 2012 r. w sprawie określenia trybu powoływania członków oraz organizacji i trybu działania Miejskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w [...] domagając się stwierdzenia jej nieważności.
Wojewoda zarzucił przedmiotowej uchwale istotne naruszenie prawa polegające na:
- przekroczeniu zakresu upoważnienia ustawowego zawartego w art. 41g ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (tekst jednolity: Dz. U. z 2010 r., Nr 234, poz. 1536) udzielonego radzie gminy,
- niedozwolonej modyfikacji ustawowej normy prawnej wyrażonej w art. 41e cyt. ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie w związku z § 135 i 136 (w zw. z § 143) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" (Dz. U Nr 100, poz. 908) oraz
- naruszeniu zasad techniki prawodawczej określonej w § 29 tego rozporządzenia, poprzez brak zamieszczenia w treści uchwały liczby załączników i wskazania zakresu regulacji załączników do uchwały, do których uchwała odsyła.
W uzasadnieniu skargi przytoczono treść art. 41g ww. ustawy, zgodnie z którą: organ stanowiący odpowiednio powiatu lub gminy określi, w drodze uchwały, tryb powoływania członków oraz organizację i tryb działania odpowiednio Powiatowej lub Gminnej Rady Działalności Pożytku Publicznego, biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia reprezentatywności organizacji pozarządowych oraz podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 3, terminy i sposób zgłaszania kandydatur na członków Rady Powiatowej lub Rady Gminnej oraz potrzebę zapewnienia sprawnego funkcjonowania tych Rad. W ocenie Wojewody, Rada Miasta przekroczyła zakres upoważnienia zawartego w tym przepisie, ponieważ bezpodstawnie, mocą uchwały, upoważniono Prezydenta Miasta do powołania Kapituły Kompetencyjnej, mimo iż żaden z przepisów powołanych jako podstawa prawna uchwały nie przyznaje Radzie Miasta uprawnień do udzielenia takiego upoważnienia. Zaskarżoną uchwałą wprowadzono bowiem do procedury powołania członków Rady Działalności Pożytku Publicznego, dodatkowe ciało kolegialne - Kapitułę Kompetencyjną, złożoną z przedstawicieli organizacji pozarządowych oraz podmiotów określonych w art. 3 ust. 3 ustawy, a także z przedstawicieli Rady Miasta i przedstawicieli Prezydenta Miasta (§ 7 ust. 1 załącznika nr 3). Zaskarżona uchwała określa również (w załączniku nr 3 do uchwały), tryb powoływania oraz organizację i tryb działania tego kolegialnego podmiotu, i nadaje mu uprawnienia m.in. do wyboru członków Rady Działalności Pożytku Publicznego spośród kandydatów wskazanych przez organizacje pozarządowe (§ 7 ust. 4 załącznika nr 1), oraz do wnioskowania o odwołanie członków Rady Działalności Pożytku Publicznego (§ 9 załącznika nr 1). W myśl zaskarżonej uchwały, Kapituła nie tylko weryfikuje pod względem formalno-prawnym kandydatury zgłoszone przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego (o czym mowa jest w § 6 ust. 1 załącznika nr 1 do uchwały), lecz również wybiera członków Rady Działalności Pożytku Publicznego, co wynika z treści § 7 ust. 4 tego załącznika).