Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA we Wrocławiu z dnia 21 grudnia 2012 r., sygn. II SAB/Wr 54/12

Odrzucenie skargi

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mieczysław Górkiewicz po rozpoznaniu w dniu 21 grudnia 2012 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi D.i J. St. na bezczynność Prezydenta W. w przedmiocie rozpatrzenia wniosku o umorzenie zwrotu bonifikaty z tytułu sprzedaży mieszkania zakupionego od gminy postanawia: odrzucić skargę;

Uzasadnienie

Uzasadnienie:

Pismem z dnia 6 października 2012 r. D. i . S.złożyli skargę na bezczynność organu w przedmiocie rozpatrzenia ich wniosku o umorzenie należności Gminy W. z tytułu zwrotu bonifikaty udzielonej przy sprzedaży lokalu mieszkalnego nr ...położonego w budynku przy ul. N...

W odpowiedzi na skargę pełnomocnik organu tj. Prezydenta W. wniósł o odrzucenie skargi względnie jej oddalenie. Na wstępie podkreślono, że oświadczenie woli w imieniu Gminy W. w kwestii umorzenia należności pieniężnych (w tym wypadku należności dotyczącej zwrotu bonifikaty) są składane przez Prezydenta W., który jest jednocześnie organem gminy. W uzasadnieniu wskazano dalej , że skarżący w dniu 23 kwietnia 2012 r. złożyli wniosek o zaniechanie dochodzenia i umorzenie bonifikaty wysokości 70 833,33 zł. Podstawą prawną dla niniejszego wniosku a także umarzania należności pieniężnych stanowi uchwała NR XLVII/1415/10 Rady Miejskiej W. z dnia 18 marca 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny przypadających Gminie W. lub jej jednostkom podległym oraz wskazania organu i osób do tego uprawnionych. Powołana uchwała została uchwalona w oparciu o art. 59 ust. 1 -3 ustawy o finansach publicznych. Art. 59 ust. 1 stanowi, że w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym należności pieniężne mające charakter cywilnoprawny, przypadające jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom podległym, mogą być umarzane albo ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty, na zasadach określonych przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 4. Ust. 2 powołanego artykułu stanowi natomiast, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określi szczegółowe zasady, sposób i tryb udzielania ulg, o których mowa w ust. l, warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskaże organ lub osobę uprawnione do udzielania tych ulg. Gmina występuje zatem w tego rodzaju sprawach w roli wierzyciela stosunku cywilnoprawnego. Oświadczenie woli składane przez Prezydenta Wrocławia w imieniu Gminy W. nie ma charakteru decyzji administracyjnej a wnioski w zakresie umorzenia należności pieniężnych składane przez dłużników nie kreują postępowania administracyjnego. Z tego względu do postępowania w niniejszych sprawach nie mają zastosowania przepisy dotyczące terminów załatwiania spraw zawarte w kodeksie postępowania administracyjnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00