Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 19 grudnia 2012 r., sygn. II SA/Wr 657/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Alicja Palus (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Ireneusz Dukiel Sędzia NSA Andrzej Wawrzyniak Protokolant: Starszy asystent sędziego Katarzyna Grott po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 6 grudnia 2012 r. sprawy ze skargi A. D. i S. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w J. G. z dnia [...] r. Nr [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji o wymierzeniu opłaty eksploatacyjnej za wydobywanie bez wymaganej koncesji kopaliny w postaci kruszywa naturalnego uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu I instancji.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...]r. Nr [...] Starosta J. działając na podstawie art. 6 pkt 1, art. 15 ust. 1, art. 85a ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 27, poz. 96 z późn. zm.) w związku z art. 222 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981) oraz art. 145 § 1 pkt 5 i art. 151 § 1 pkt 1 kodeksu postępowania administracyjnego odmówił uchylenia decyzji własnej z dnia [...] r. Nr[...], dotyczącej wymierzenia A.D. opłaty eksploatacyjnej w wysokości 436.227,20 zł (słowne: czterysta trzydzieści sześć tysięcy dwieście dwadzieścia siedem złotych dwadzieścia gorszy) za wydobywanie kopaliny - kruszywa naturalnego bez wymaganej koncesji z terenu działek nr [...] i[...], obręb geodezyjny J. S.

W uzasadnieniu tego orzeczenia zamieszczona została szczegółowa, wszechstronna i wyczerpująca argumentacja w treści której - poza opisem stanu faktycznego - przedstawiono stanowisko organu pierwszej instancji odnoszące się do poszczególnych zarzutów sformułowanych we wniosku o wznowienie postępowania w opisanej powyżej sprawie.

Z uzasadnienia wynika m.in., że podstawę prawną decyzji wymierzającej A. D. opłatę eksploatacyjną za wydobywanie bez wymaganej koncesji kopaliny - kruszywa naturalnego stanowił przepis art. 85a ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze, wcześniej powoływanej, zgodnie z którym w razie wydobywania kopaliny bez wymaganej koncesji lub z rażącym naruszeniem jej warunków właściwe organy ustalają w drodze decyzji prowadzącemu taką działalność opłatę eksploatacyjną w wysokości osiemdziesięciokrotnej stawki opłaty eksploatacyjnej dla danego rodzaju kopaliny, pomnożonej przez ilość wydobytej w ten sposób kopaliny, stosując stawki obowiązujące w dniu wszczęcia postępowania. Starosta J. wyjaśnił przy tym, że pobór kruszywa naturalnego - pospółki na terenie działek nr [...] i nr [...] w J. S. odbywał się od grudnia 2001 r. do sierpnia 2004 r., a poboru dokonywał A. D., nie posiadający koncesji na wydobywanie tej kopaliny. Wskazał ponadto, że wymiar opłaty eksploatacyjnej został określony na podstawie sporządzonego przed uprawnionych geologa i mierniczego operatu pomiarowo - obliczeniowego, który wykonał na przedmiotowych działkach ubytek kopaliny w ilości 11854 tony.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00