Wyrok WSA w Warszawie z dnia 28 grudnia 2012 r., sygn. VI SA/Wa 1503/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Grzelak Sędziowie Sędzia WSA Danuta Szydłowska (spr.) Sędzia WSA Urszula Wilk Protokolant st. sekr. sąd. Jan Czarnacki po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 grudnia 2012 r. sprawy ze skargi J. P. na decyzję Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia [...] marca 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wpisania do patentu kapitana żeglugi śródlądowej klasy A uprawnień do prowadzenia statków pasażerskich oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...] marca 2012 r. Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej po rozpatrzeniu odwołania J. P., utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w W. z dnia [...] stycznia 2012 r., w sprawie odmowy wpisania do patentu kapitana żeglugi śródlądowej klasy A uprawnień do prowadzenia statków pasażerskich.
W uzasadnieniu swojego rozstrzygnięcia Minister wyjaśnił, iż w dniu [...] października 2011 r. J. P. złożył wniosek do Urzędu Żeglugi Śródlądowej w W. o wydanie patentu kapitana żeglugi śródlądowej klasy B. Do wniosku dołączył zaświadczenie z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w S. o zdaniu egzaminu na patent kapitana żeglugi śródlądowej klasy A oraz zaświadczenie o zdaniu egzaminu z wymaganej wiedzy do kierowania statkami pasażerskimi. Na podstawie dostarczonych dokumentów oraz w wyniku przeprowadzonego postępowania Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w W., wobec niespełnienia wszystkich wymaganych warunków formalnych, określonych w § 19 ust. 1 pkt. 8 lit. a) rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 stycznia 2003 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych i składu załóg statków żeglugi śródlądowej (Dz. U. z 2003 r., Nr 50, poz. 427) wydał patent kapitana żeglugi śródlądowej klasy A bez wpisu w dokumencie o posiadanych uprawnieniach do prowadzenia statków pasażerskich.
Organ odwoławczy po analizie zebranej dokumentacji w sprawie stwierdził, że zainteresowany nie spełniał wszystkich wymagań formalnych do otrzymania patentu kapitana żeglugi śródlądowej klasy A z wpisem o posiadaniu uprawnień do prowadzenia statków pasażerskich. Zgodnie z § 19 ust. 1 pkt. 8 lit. a. rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 stycznia 2003 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych i składu załóg statków żeglugi śródlądowej uprawnienia do kierowania statkiem pasażerskim nabywa osoba po spełnieniu dwóch warunków: ukończeniu 24 lat oraz zdaniu egzaminu z zakresu dodatkowej wiedzy wymaganej do kierowania statkami pasażerskimi.