Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 20 grudnia 2012 r., sygn. II SA/Rz 980/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący NSA Jerzy Solarski Sędziowie WSA Krystyna Józefczyk /spr./ NSA Stanisław Śliwa Protokolant st. sekr. sąd. Anna Mazurek - Ferenc po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 20 grudnia 2012 r. sprawy ze skargi A. S.A. na uchwałę Rady Miasta [...] z dnia [...] lipca 2012 r. nr [...] w przedmiocie określenia przystanków komunikacji i dworców udostępnionych dla operatorów i przewoźników -skargę oddala-
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi jest podjęta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 ze zm.) - dalej u.s.g. oraz art. 15 ust. 1 pkt 6 i ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r., Nr 5, poz. 13 ze zm.) - dalej u.p.t.z., uchwała Rady Miasta [...] z dnia [...] lipca 2012 r. Nr [...] w sprawie określenia przystanków komunikacyjnych i dworców, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina [...], udostępnionych dla operatorów i przewoźników oraz warunków i zasad korzystania z tych obiektów.
Pismem oznaczonym datą 20 lipca 2012 r. (nadanym w urzędzie pocztowym 23 lipca 2012 r.), A. S.A. z/s w C. skierowało do Rady M. [...] wezwanie do usunięcia dokonanego tą uchwałą naruszenia prawa, wnioskując o jej uchylenie i uchwalenie uchwały określającej wykaz przystanków komunikacyjnych i dworców, których Gmina [...] jest właścicielem lub zarządzającym i które udostępnia operatorom i przewoźnikom, obejmujący wszystkie przystanki komunikacyjne i dworce w granicach administracyjnych [...], zapewniając w ten sposób traktowanie wszystkich przewoźników w sposób równorzędny.
W w/w piśmie wzywający zarzucił m.in., że skutkiem podjęcia uchwały z dnia [...] lipca 2012 r. Nr [...] będzie wyeliminowanie lub ograniczenie konkurencji wśród przewoźników wykonujących usługi przewozu w granicach administracyjnych Miasta [...] i zmonopolizowanie rynku przez przewoźnika zależnego od Gminy [...], tj. B. Sp. z o.o., będącego spółką komunalną w której Gmina ma 100 % udziałów oraz jedynym na terenie Miasta [...] operatorem publicznego transportu zbiorowego. Oznacza to, że tylko jedna spółka będzie miała dostęp do najbardziej opłacalnych tras przewozowych, z których korzysta największa liczba pasażerów w komunikacji miejskiej i podmiejskiej.