Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 20 grudnia 2012 r., sygn. II SA/Op 427/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Daria Sachanbińska - spr. Sędziowie Sędzia WSA Teresa Cisyk Sędzia WSA Elżbieta Kmiecik Protokolant Sekretarz sądowy Mariola Krzywda po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 20 grudnia 2012 r. sprawy ze skargi P. S. na decyzję Opolskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii w Opolu z dnia 20 lipca 2012 r., nr [...] w przedmiocie usunięcia niezgodności z wymogami weterynaryjnymi 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Lekarza Weterynarii w Prudniku z dnia 12 kwietnia 2012 r., nr [...], w części, w jakiej nakładają obowiązek dokonania zgłoszenia do rejestru zwierząt gospodarskich danych dotyczących liczby zwierząt, które przybyły lub ubyły ze stada w [...] i w [...]; oraz prowadzenia wpisów w księdze rejestracji świń, 2) określa, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości.

Uzasadnienie

Powiatowy Lekarz Weterynarii w Prudniku, po ponownym rozpoznaniu sprawy, decyzją z 12 kwietnia 2012 r., nr [...], nakazał P. S. prowadzącemu działalność gospodarczą pod nazwą "A", usunięcie niezgodności z wymogami weterynaryjnymi, polegających na braku zgłoszenia do rejestru zwierząt gospodarskich danych dotyczących stanu faktycznego liczby zwierząt, które przybyły lub ubyły ze stada w [...] i w [...], oraz braku wpisów w księdze rejestracji świń. Dodatkowo nakazał naprawę częściowo uszkodzonej rampy załadowczej w skupie zwierząt w [...]. W uzasadnieniu decyzji organ podał, że w trakcie rutynowej kontroli przeprowadzonej w dniach 21 i 22 marca 2012 r. ujawniono objęte nakazem nieprawidłowości, co stanowi podstawę do wydania przedmiotowej decyzji.

Z decyzją tą nie zgodził się P. S. Zakwestionował nakaz dotyczący zgłaszania do rejestru zwierząt gospodarskich danych dotyczących stanu faktycznego liczby zwierząt, które przybyły lub ubyły ze stada oraz prowadzenia wpisów w rejestrze świń. Podkreślił, że jako podmiot organizujący obrót trzodą chlewną nie prowadzi księgi stada, gdyż jego działalność polega na "połączeniu (poinformowaniu) sprzedającego z odbierającym w zakresie miejsca, czasu i ilości sprzedawanych świń". W żadnym momencie nie jest posiadaczem świń, gdyż nie kupuje ich na swój rachunek i nie odsprzedaje dalej. Stwierdził, że ustawodawca nie przewidział takiej formy działalności, jaką prowadzi, stąd Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zaniechała w jego przypadku rejestracji stada, przyjmując za zasadne wyjaśnienia, iż to rolnik sprzedający i rzeźnia kupująca świnie zgłaszają wyrejestrowanie do Agencji. Nadmienił, że będące w podobnym położeniu firmy transportujące zwierzęta, które też uczestniczą w procesie obrotu świniami, nie mają obowiązku zgłaszania przemieszczeń świń. Ponadto, wykonanie nałożonych obowiązków, które nie dotyczą jego osoby, naraziłoby go na poniesienie zbędnych kosztów. Zdaniem odwołującego, w rozważanej sytuacji nie występuje władztwo tymczasowe, o jakim mówi ustawa, gdyż władanie zwierzęciem wiąże się zawsze z jego własnością i możliwością dysponowania nim. W tym zakresie odwołał się do treści art. 336-342 K.c. Końcowo wskazał, że fakt ładowania świń w punkcie skupu jest odnotowywany w rejestrze skupu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00