Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Opolu z dnia 5 grudnia 2012 r., sygn. I SA/Op 303/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Gocki Sędziowie Sędzia NSA Joanna Kuczyńska Sędzia WSA Anna Wójcik (spr.) Protokolant st. inspektor sądowy Iwona Bergiel po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 5 grudnia 2012 r. sprawy ze skargi "A" M. B. W. N. Spółki Jawnej z siedzibą w Z. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Opolu z dnia 4 lipca 2012 r., nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu oddala skargę

Uzasadnienie

Dyrektor Izby Celnej w Opolu decyzją z dnia 4 lipca 2012 r. utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w Opolu z dnia 22 sierpnia 2011 r. określającą spółce jawnej A M. B., W. N. z siedzibą w Z. (dalej jako skarżąca lub Spółka) zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w wysokości 12.994 zł z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu marki BMW X83 pojemność silnika 2993 cm3, rok produkcji 2006.

Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia wskazano przepisy: art. 233 §1 pkt 1 i art. 23 §1 pkt 1 i § 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749) - dalej jako: [O.p.] w związku z art. 1 ust. 1, art. 6, art. 14 ust. 8, art. 21 ust. 5, art. 100 ust. 1 pkt 2, ust. 4 i 6, art. 101 ust. 2 pkt 1, art. 102 ust. 1, art. 104 ust. 1 pkt 2, art. 105 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108 po. 626 ze zm.) - dalej jako: [u.p.a.] oraz art. 1 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 948/2009 z dnia 30.09.2009 r. zmieniającego załącznik nr 1 do Rozporządzenia Rady EWG nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. U. WE L nr 287 z 31.10.2009r. str. 1).

Z przebiegu postępowania wynikało, że wobec wymienionej Spółki wszczęto z urzędu postępowanie podatkowe w sprawie określenia zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w Niemczech w dniu 4.01.2010 r. samochodu marki BMW X83, o pojemności skokowej silnika 2993ccm, rok produkcji 2006 za cenę netto 17.200 Euro, przemieszczonego do Polski w dniu 29.01.2011 r. (według oświadczenia wspólnika). Naczelnik Urzędu Celnego ustalił na podstawie niemieckiego dowodu rejestracyjnego, iż w Niemczech samochód był zarejestrowany jako terenowy do przewozu towarów do 3,5 t Van, z dwoma miejscami siedzącymi łącznie z kierowcą. Dnia 1.02.2010 r. Spółka zbyła pojazd na rzecz wspólnika M. B. prowadzącego działalność gospodarczą pn. B z siedzibą w S. za cenę 96.380 zł brutto i tego samego dnia przeprowadzono badanie techniczne pojazdu. Z zaświadczenia wystawionego w dniu 1.02.2010 r. przez uprawnionego diagnostę wynikało, iż jest to samochód ciężarowy podrodzaj 11 Van. Tego samego dnia M. B. zbył pojazd na rzecz W. M. za kwotę brutto 100 040 zł. W oświadczeniu z dnia 5.02.2010 r. R. F. prowadzący w D. działalność gospodarczą w zakresie mechaniki pojazdowej i wulkanizacji poświadczył, iż dokonano w pojeździe zmian konstrukcyjnych polegających na zamontowaniu tylnej kanapy i dwóch oryginalnych pasów bezpieczeństwa, jak również kratki działowej za tylną kanapą, wskutek czego samochód został przystosowany do przewozu towaru i 4 osób, w tym kierowca. Opisując te zmiany uprawniony diagnosta w zaświadczeniu z dnia 5.02.2010 r. wskazał na zmianę ilości miejsc siedzących z 2 na 4. W wyniku oględzin pojazdu przeprowadzonych w dniu 24.05.2011 r. stwierdzono, że posiada on kratkę pomiędzy przestrzenią kierowcy i pasażera a przestrzenią tylną, która może być używana zarówno do przewozu osób, jak i towarów, nie jest to jednak fabryczny element zabudowywany przez producenta, lecz jest zamontowana przy pomocy śrub. Podłoga części towarowej jest wykonana ze sklejki antypoślizgowej, zamocowana na specjalnych elementach konstrukcyjnych. Sklejka podłogowa przykrywa miejsca do montażu siedzeń. Po tylnych pasach bezpieczeństwa pozostały miejsca śrubowe, a śruba służąca do zamontowania mechanizmu pasa bezpieczeństwa została zaspawana, co udokumentowano na zdjęciu. Pojazd posiada jedną przestrzeń dla kierowcy, pasażerów i towarów, w przestrzeni tylnej powierzchni dla kierowcy i przestrzeni siedzeń pasażerów pojazd posiada stałe punkty kotwiące pasów bezpieczeństwa oraz siedzeń. Kształt tylnych drzwi typowy jest dla samochodów osobowych, a pojazd wyposażony jest nadto w elektrycznie regulowane przednie i tylne szyby (regulacja w każdym z 4 bocznych drzwi).W tylnych drzwiach bocznych zamontowana tapicerka w kolorze pozostałego wyposażenia. Podsufitka w całej części dachowej z zamontowanym oświetleniem. Istnieją uchwyty dla pasażerów. Samochód ma automatyczną skrzynię biegów, z napędem na 4 koła. Cały pojazd jest przeszkolony, posiada tylne oraz tylne boczne drzwi z oknami. Wyposażenie części tylnej kojarzone jest z częścią dla pasażerów: wentylacja, oświetlenie, wykładzina podłogowa i boczna, uchwyty górne dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń, schowki dla pasażerów drugiego rzędu siedzeń w drzwiach tylnych bocznych oraz w tylnej części siedzeń przednich, uchwyty dla pasażerów w tylnych bocznych drzwiach.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00