Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 4 grudnia 2012 r., sygn. II SAB/Ol 162/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędzia WSA Ewa Osipuk Protokolant St. sekretarz sądowy Grażyna Wojtyszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 grudnia 2012 r. sprawy ze skargi J.P. na bezczynność Burmistrza Miasta w udzieleniu informacji publicznej oddala skargę. WSA/wyr.1 - sentencja wyroku
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia "[...]" J. P., powołując się na art. 2 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, zwrócił się do Burmistrza Miasta "[...]" o udzielenie informacji w zakresie pełnej treści raportu stanowiącego załącznik opinii niezależnego zespołu audytowego na temat funkcjonowania kontroli zarządczej w Urzędzie Miejskim w "[...]" sporządzonego przez Stowarzyszenie Skarbników Samorządowych w "[...]".
Odpowiadając na powyższy wniosek, pismem z dnia "[...]", Burmistrz Miasta "[...]" poinformował J. P., że udzielenie wnioskowanej informacji nie spełnia warunku informacji publicznej bowiem dokument będący przedmiotem wniosku nie został sporządzony przez funkcjonariusza publicznego, a w konsekwencji nie stanowi on informacji publicznej.
J. W. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego skargę na bezczynność Burmistrza Miasta "[...]" polegającą na nie udzieleniu informacji publicznej zgodnie z żądanym zakresem. Powołując się na przepisy art. 1 ust 1 i art. 6 ustawy o dostępie do informacji publicznej wskazał, że pomimo złożonego wniosku nie uzyskał żądanej informacji. Jego zdaniem w treści odpowiedzi w sposób dalece stronniczy przedstawiono argumentację na poparcie tezy że żądany dokument nie jest informacją publiczną. Ponadto zarzucił, że przesłana odpowiedź nie stanowi formalnej odpowiedzi na wniosek, ponieważ ewentualna odmowa udzielenia informacji publicznej powinna mieć postać decyzji.
W odpowiedzi na skargę Burmistrz Miasta "[...]" wniósł o jej oddalenie. Wskazał, iż zgodnie z art. 1 ust 1. u.d.i.p. każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy, podlega udostępnieniu i ponownemu wykorzystywaniu na zasadach i w trybie określonym w niniejszej ustawie. Do definicji informacji publicznej odniósł się NSA, stwierdzając, że należy za taką uznać informacje wytworzone przez władze publiczne oraz osoby pełniące funkcje publiczne oraz inne podmioty, które wykonują funkcje publiczne lub gospodarują mieniem publicznym (komunalnym bądź Skarbu Państwa), jak również informacje odnoszące się do wspomnianych władz, osób i innych podmiotów, niezależnie od tego, przez kogo zostały wytworzone (wyrok NSA z dnia 30 października 2002 r., sygn. II SA 181/02; wyrok NSA z dnia 20 października 2002 r., sygn. II SA 1956/02). Oznacza to ograniczenie dostępu do tzw. dokumentów roboczych (wewnętrznych), tworzonych w ramach prac przygotowawczych, które zawierają informacje wstępne i często podlegają zmianie. Wnioskowana informacja, stanowi materiały robocze, wyjściowe, sporządzone przez Stowarzyszenie głównie na potrzeby tego Stowarzyszenia w celu sformułowania dla pełniącego obowiązki Burmistrza Miasta "[...]" informacji końcowej, która to informacja jest ogólnie dostępna na stronie internetowej. Powszechne udostępnienie tych informacji mogłoby dodatkowo zmniejszyć efektywność przeprowadzonej kontroli i uniemożliwić w przyszłości Burmistrzowi podjęcie działań w stosunku do konkretnych osób, w tym pracowników gminnych. Konkludując podniósł, iż informacje robocze, zebrane w celu przedstawienia finalnych wniosków przez podmiot, który nie jest instytucją władzy publicznej, nie sporządzone przez funkcjonariusza publicznego, nie podlegają udostępnieniu na zasadach określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej.