Wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 listopada 2012 r., sygn. VI SA/Wa 738/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jolanta Królikowska-Przewłoka Sędziowie Sędzia WSA Henryka Lewandowska-Kuraszkiewicz (spr.) Sędzia WSA Magdalena Maliszewska Protokolant st. sekr. sąd. Karolina Pilecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 listopada 2012 r. sprawy ze skargi A. B. na decyzję Ministra Sprawiedliwości z dnia [...] lutego 2012 r. nr [...] w przedmiocie przyznania licencji syndyka oddala skargę
Uzasadnienie
Minister Sprawiedliwości decyzją z dnia [...] lutego 2012 r., nr [...], po rozpoznaniu wniosku A. B. (nazywanej też: wnioskodawczynią, skarżącą) o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją tego samego organu z dnia [...] grudnia 2011 r., nr [...] odmawiającą przyznania wnioskodawczyni licencji syndyka, na mocy art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), dalej: "k.p.a.", utrzymał w mocy zaskarżone rozstrzygnięcie.
Do wydania decyzji doszło w oparciu o następujące ustalenia:
Minister Sprawiedliwości decyzją z dnia [...] grudnia 2011 r. odmówił przyznania licencji syndyka skarżącej w związku z niespełnieniem przez kandydatkę warunku określonego w art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 czerwca 2007 r. o licencji syndyka (Dz. U. Nr 123, poz. 850, z późn. zm.), dalej "u.l.s.", będącego warunkiem sine qua non pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie licencji, to jest nie zarządzała, w okresie 15 lat przed złożeniem wniosku o licencję syndyka, przez co najmniej 3 lata majątkiem upadłego, przedsiębiorstwem lub jego wyodrębnioną częścią w Rzeczypospolitej Polskiej lub państwie, o którym mowa w pkt 1 cytowanego ustępu.
Minister Sprawiedliwości wskazał, iż załączone przez skarżącą do wniosku o wydanie licencji syndyka oraz uzupełnione w trakcie postępowania administracyjnego dokumenty nie dowodziły spełnienia powyższej przesłanki. Obejmowały one pełnomocnictwa wystawione przez syndyka masy upadłości trzech przedsiębiorstw, w szczególności do zarządzania majątkiem trwałym tych podmiotów, bieżącej ich obsługi oraz stałego nadzoru. Jak zaś wskazano w skarżonej decyzji, czynności zarządcze, stosownie do postanowień ustawy z dnia 28 lutego 2003 r.- Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. z 2009 r., Nr 175, poz. 1361, z późn. zm.), dalej "p.u.n.", mogą być wykonane wyłącznie przez syndyka bądź jego zastępcę. Zakres ustanowienia pełnomocnika, w ujęciu materialnoprawnym, ogranicza się zaś wyłącznie do poszczególnych czynności prawnych. Nie istnieje możliwość przekazania osobie trzeciej, do wykonywania w imieniu syndyka i na jego rzecz, całokształtu czynności związanych z kierowaniem upadłym przedsiębiorstwem.