Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 15 listopada 2012 r., sygn. II SA/Sz 758/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Grzegorz Jankowski (spr.), Sędziowie Sędzia NSA Henryk Dolecki,, Sędzia NSA Iwona Tomaszewska, Protokolant Katarzyna Skrzetuska-Gajos, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 15 listopada 2012 r. przy udziale Prokuratora Prokuratury Okręgowej w Szczecinie Gabrieli Stefaniak sprawy ze skargi Gminy Miasto Szczecin na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia 24 maja 2012 r. nr NK-4.4131.186.2012.WE w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały w sprawie zasad wynajmowania lokali oraz pomieszczeń tymczasowych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasto Szczecin oddala skargę
Uzasadnienie
Rada Miejska w Szczecinie w dniu 23 kwietnia 2012 r. podjęła uchwałę Nr XVIII/507/12 w sprawie zasad wynajmowania lokali oraz pomieszczeń tymczasowych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasto Szczecin. W podstawie prawnej uchwały powołano art. 21 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zm.) w związku z art. 40 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).
Wojewoda uznając naruszenie prawa w:
- § 1 ust. 1 w zakresie wyrazów "oraz lokali mieszkalnych stanowiących własność Skarbu Państwa, którymi gospodaruje Prezydent,
- § 2 pkt 6, 7, 9, 11, 12 i 13,
- § 3 ust. 7,
- § 16 pkt 2 i 3,
- § 17 pkt 1 zdanie 2,
- § 23 ust. 4,
- § 27 ust. 2 pkt 1,
- § 37 ust. 3,
- § 40 powyższej uchwały z dnia 23 kwietnia 2012 r. stwierdził w tym zakresie jej nieważność.
W uzasadnieniu podjętego aktu, Wojewoda odnosząc się do poszczególnych kwestionowanych zapisów, wskazał, że § 1 ust. 1 ww. uchwały stoi w oczywistej sprzeczności z treścią art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego. Z przepisów tych bowiem wyraźnie wynika, że prawodawca upoważnił organ stanowiący gminy do ustalenia zasad wynajmowania lokali stanowiących własność gminy albo gminnych osób prawnych lub spółek handlowych utworzonych z udziałem gminy oraz pozostających w posiadaniu samoistnym tych podmiotów. Brak jest upoważnienia do określania przez radę gminy norm dotyczących wynajmowania lokali należących do Skarbu Państwa.