Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 13 listopada 2012 r., sygn. II SA/Ol 1167/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora Sędzia WSA Ewa Osipuk Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 listopada 2012 r. sprawy ze skargi Wojewody na uchwałę Rady Gminy z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie utworzenie punktów przedszkolnych I. stwierdza niezgodność z prawem § 4 uchwały Rady Gminy nr "[...]" z dnia "[...]" w sprawie utworzenia punktów przedszkolnych w "[...]"; II. oddala skargę w pozostałej części.

Uzasadnienie

Rada Gminy "[...]" podjęła w dniu "[...]" uchwałę Nr "[...]" w sprawie utworzenia punktów przedszkolnych w "[...]", "[...]" i "[...]".

W dniu "[...]" Wojewoda, działając na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm., dalej jako: u.s.g.) złożył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie skargę wnosząc o orzeczenie o niezgodności z prawem uchwały Nr "[...]" Rady Gminy "[...]". Argumentując zasadność skargi podniósł, iż Rada Gminy "[...]", powołując jako podstawę prawną art. 5 ust. 5, art. 14a ust. 1a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), § 1 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2008 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Nr 7, poz. 38 z póź. zm.) oraz art. 18 ust 1 u.s.g., podjęła zakwestionowaną uchwałę, w której wskazała, iż z dniem "[...]" tworzy się punkty przedszkolne w miejscowościach "[...]", "[...]", "[...]" (§ 1), zajęcia dydaktyczne w punktach rozpoczną się od dnia "[...]", określiła organizację punktów przedszkolnych w załączniku do uchwały (§ 3) oraz wskazała, iż wchodzi ona w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa. Zdaniem Wojewody z treści § 4 uchwały wynika, iż Rada przy jej podejmowaniu zastosowała przepisy właściwe dla aktów normatywnych, zawierających przepisy powszechnie obowiązujące, i jako taki akt potraktowała uchwałę, określając termin jej wejścia w życie w sposób określony w art. 4 ust 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 197, poz. 1172 ze zm.), tj. po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa. Wojewoda podkreślił, iż zgodnie z art. 94 Konstytucji RP organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rządowej, na podstawie i w granicach upoważnień zawartych w ustawie, ustanawiają akty prawa miejscowego obowiązujące na obszarze działania tych organów. Zasada ta została powtórzona w art. 40 ust. 1 u.s.g., zgodnie z którym na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na obszarze gminy. Jednakże żaden z przepisów rangi ustawowej, wskazanych jako podstawa zaskarżonego aktu, nie przyznaje organowi stanowiącemu gminy upoważnienia do wydania uchwały o charakterze abstrakcyjnym i generalnym (potencjalnie charakter aktu normatywnego mógłby mieć § 2 oraz załącznik do uchwały, dotyczący organizacji punktów przedszkolnych). Wojewoda podał, iż podstawą do podjęcia uchwały był § 5 ust. 1 rozporządzenia z dnia 10 stycznia 2008 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania. Powyższe rozporządzenie jest aktem wykonawczym do ustawy, nie może zatem, ze względu na postanowienia art. 94 Konstytucji RP oraz art. 40 ust. 1 u.s.g., stanowić podstawy do uchwalenia aktu prawa miejscowego. Tym samym przedmiotowa uchwała rażąco narusza art. 4 ust 1 ustawy ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych. Konkludując stwierdził, iż zakwestionowanie całości uchwały jest konieczne ze względu na okoliczność, iż określenie w sposób sprzeczny z prawem terminu wejścia w życie uchwały przekłada się bezpośrednio na ważność całego aktu prawnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00