Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 28 listopada 2012 r., sygn. I SA/Go 861/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Niedzielski Sędziowie Sędzia WSA Joanna Wierchowicz (spr.) Sędzia WSA Marek Szumilas Protokolant Asystent sędziego Katarzyna Kołodziej-Kobierowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 listopada 2012 r. sprawy ze skargi RP sp. z o.o. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego oddala skargę.
Uzasadnienie
I SA/Go 861/12
UZASADNIENIE
Skarżąca RP Spółka z o. o. wniosła skargę na decyzję Dyrektora Izby Celnej nr [...] z dnia [...] sierpnia 2012r., utrzymującą w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia [...] września 2002r. nr [...] określającą zobowiązanie w podatku akcyzowym od importu samochodów osobowych marki "R" w kwocie 11.900,10 zł oraz w podatku od towarów i usług od importu samochodów osobowych marki "R" w kwocie 134.486,10 zł.
W sprawie ustalono następujący stan faktyczny:
W związku z wydaniem przez Dyrektora Urzędu Celnego decyzji zmieniających klasyfikację taryfową samochodów marki "R" z kodu PCN 8704 31 91 1 na kod PCN 8703 22 19 0 i 8703 23 19 0 (co jednocześnie wiązało się ze zmianą rodzaju samochodu, tj. z pojazdu samochodowego do transportu towarowego o ładowności do 1000kg na pojazd osobowo-towarowy) i podwyższających wartość celną, Urząd Skarbowy decyzją z dnia [...] września 2002r. określił zobowiązanie w podatku akcyzowym od importu samochodów osobowych oraz w podatku od towarów i usług od importu samochodów osobowych.
Strona od ww. rozstrzygnięcia wniosła odwołanie, w którym zarzuciła naruszenie: 1/ art. 217 Konstytucji RP, poprzez opodatkowanie importowanych przez nią samochodów podatkiem akcyzowym, pomimo, iż żadna z obowiązujących ustaw nie przewiduje opodatkowania ich takim podatkiem; 2/ art. 34 ust. 1 ustawy z 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, poprzez bezpodstawne jego zastosowanie; 3/ § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 16 grudnia 1998 r. w sprawie podatku akcyzowego, poprzez jego błędną interpretację i bezpodstawne zastosowanie; 4/ art. 68 § 1 Ordynacji podatkowej poprzez wydanie decyzji ustalającej po upływie określonego w tym przepisie terminu przedawnienia; 5/ art. 120 Ordynacji podatkowej, poprzez prowadzenie postępowania z naruszeniem przepisów obowiązującego prawa; 6/ art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej, poprzez prowadzenie postępowania podatkowego w sposób naruszający zasadę działania wzbudzającego zaufanie podatników.