Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 19 listopada 2012 r., sygn. III SA/Gd 568/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Hyla Sędziowie: WSA Alina Dominiak (spr.) WSA Elżbieta Kowalik-Grzanka Protokolant Starszy sekretarz sądowy Agnieszka Januszewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 listopada 2012 r. sprawy ze skargi "A" Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w N. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia 18 maja 2010 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przedłużenia zezwolenia na urządzanie i prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia 24 lutego 2010 r. nr[...], 2) zasądza od Dyrektora Izby Celnej na rzecz skarżącej "A" Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w N. kwotę 757 ( siedemset pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Skarżąca "A" spółka z o.o. z siedzibą w N. wystąpiła z wnioskiem o przedłużenie, na okres kolejnych sześciu lat, posiadanego zezwolenia z dnia 6 sierpnia 2004 r. na prowadzenie gier na automatach o niskich wygranych. Dyrektor Izby Celnej decyzją z dnia 24 lutego 2010r., utrzymaną w mocy kolejną decyzją tego samego organu z dnia 18 maja 2010 r., odmówił skarżącej uwzględnienia jej wniosku, powołując się na przepis art. 138 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201 poz. 1540), zwanej dalej "ustawą o grach hazardowych", który zakazuje przedłużania zezwoleń na działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych, udzielonych przed dniem wejścia w życie ustawy .
Skarżąca wniosła skargę na powyższą decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku podnosząc w niej, że przepisy ustawy o grach hazardowych nie mogą być powoływane przez organy administracji jako podstawa decyzji, gdyż ustawa ta nie została notyfikowana Komisji Europejskiej, mimo że zawierała przepisy techniczne w rozumieniu dyrektywy nr 98/34/WE z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz.U.UE.L.98.204.37 ze zm.), zwanej dalej dyrektywą nr 98/34. W toku postępowania skarżąca spółka podnosiła także, że wynikające z ustawy ograniczenia rynku gier na automatach o niskich wygranych pociągnęły za sobą znaczne ograniczenie wewnątrzwspólnotowego obrotu tymi automatami. Skarżąca podnosiła, że zakaz wydawania nowych zezwoleń jak i zakaz przedłużania dotychczasowych zezwoleń spowodował, że automaty do gry stały się "bezwartościowe". W konsekwencji doszło do naruszenia art. 34 i 36 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. U. EU.C.10.83.47), zwanego dalej TFUE.