Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 21 listopada 2012 r., sygn. III SA/Gd 410/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Elżbieta Kowalik-Grzanka ( spr. ) Sędziowie: Sędzia WSA Alina Dominiak Sędzia WSA Jolanta Sudoł Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Hanna Tarnawska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 listopada 2012 r. sprawy ze skargi B. K. na czynność Prezydenta Miasta [...] z dnia 16 lutego 2012 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu opłaty za kartę pojazdu 1. stwierdza bezskuteczność czynności Prezydenta Miasta [...] z dnia 16 lutego 2012 r. nr [...], 2. zasądza od Prezydenta Miasta [...] na rzecz skarżącego B. K. kwotę 100 ( sto ) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Decyzjami z dnia 2 sierpnia 2004 r. oraz z dnia 29 kwietnia 2005 r. Prezydent Miasta po rozpatrzeniu wniosków B. K. dokonał rejestracji następujących pojazdów:
- Honda model Concerto (decyzja z dnia 2 sierpnia 2004 r.);
- Opel model Monterey (decyzja z dnia 29 kwietnia 2005 r.).
Dla przedmiotowych pojazdów Wydział Komunikacji Urzędu Miejskiego w S. wydał karty pojazdów, za które ww. uiścił opłaty w kwocie po 500 zł.
Pismem z dnia 14 lutego 2012 r. adresowanym do Gminy Miasta [...] B. K. zwrócił się o zwrot kwoty 850 zł (2 x 425 zł) wpłaconej tytułem opłat za wydanie kart pojazdów. Wnioskodawca wskazał, że wysokość uiszczonej opłaty określało rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu, które wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego zostało wyeliminowane z obrotu prawnego. Kolejny akt w ww. materii, tj. rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 28 marca 2006 r. ustaliło z kolei wysokość opłaty za wydanie karty pojazdu na kwotę 75 zł.
W ocenie wnioskodawcy kwota 850 zł była w związku z tym kwotą nienależnie uiszczoną. Zatem żądanie zwrotu różnicy pomiędzy kwotą uiszczoną a kwotą wynikającą z przepisów obowiązującego prawa jest w pełni uzasadnione.
W piśmie z dnia 16 lutego 2012r. znak [...] stanowiącym odpowiedź na ww. wniosek działający z upoważnienia Prezydenta Miasta [...] Dyrektor Wydziału Komunikacji wskazał, że powołane przez wnioskodawcę rozporządzenie Ministra Infrastruktury w następstwie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z dnia 17 stycznia 2006 r. utraciło moc w dniu 1 maja 2006 r.