Wyrok WSA w Warszawie z dnia 23 października 2012 r., sygn. V SA/Wa 1529/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Joanna Zabłocka, Sędzia WSA - Irena Jakubiec - Kudiura, Sędzia WSA - Piotr Kraczowski (spr.), Protokolant specjalista - Marcin Wacławek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 października 2012 r. sprawy ze skargi Gminy [...] na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu do budżetu państwa części dotacji celowej; oddala skargę
Uzasadnienie
Gmina [...] (zwana dalej: skarżącą) otrzymała w 2010 r. dotację celową z budżetu państwa przeznaczoną na dofinansowanie zadań własnych realizowanych w zakresie świadczeń pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym w łącznej kwocie 1.063.744 zł - zgodnie z art. 90d i art. 90e ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.).
W związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości w zakresie rozliczenia przyznanej dotacji celowej, pismem z 20 grudnia 2011 r. Wojewoda [...] wszczął z urzędu postępowanie w sprawie zwrotu do budżetu państwa części ww. dotacji, pobranej w nadmiernej wysokości z budżetu państwa na realizację zadania własnego polegającego na udzieleniu uczniom pomocy materialnej o charakterze socjalnym.
Następnie Wojewoda [...] decyzją z [...] lutego 2012 r. nr [...] - wydaną na podstawie art. 169 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.; zwana dalej: u.f.p.) - zobowiązał skarżącą do zwrotu kwoty 149.046,12 zł, wraz z należnymi odsetkami. W decyzji wyjaśnił, że na realizację wskazanego zadania skarżąca przeznaczyła kwotę 745.230,60 zł, a zatem zadanie to zostało sfinansowane w całości ze środków pochodzących z dotacji celowej. W świetle obowiązujących przepisów co najmniej 20% tej kwoty (zatem 149.046,12 zł) powinno pochodzić ze środków własnych Gminy.
Skarżąca pismem z 2 marca 2012 r. złożyła odwołanie od ww. decyzji Wojewody [...], zarzucając zaskarżonej decyzji naruszenie: art. 2, art. 8 oraz art. 167 ust. 1 i 4 Konstytucji RP, poprzez niezastosowanie ww. przepisów w sprawie; art. 90r ust. 1 ustawy o systemie oświaty, poprzez niezastosowanie wskazanego przepisu w sprawie; rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 22 lutego 2005 r. w sprawie terminów przekazywania dotacji celowej gminom na dofinansowanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym oraz sposobu ustalania wysokości tej dotacji, poprzez niezastosowanie w sprawie; art. 9 ust. 1 i 2 Europejskiej Karty Samorządu Lokalnego sporządzonej w Strasburgu dnia 15 października 1985 r., poprzez niezastosowanie w sprawie oraz art. 128 ust. 2 u.f.p., poprzez niewłaściwe zastosowanie w sprawie. Dla uzasadnienia swojego stanowiska skarżąca powołała się na stanowisko przedstawione w piśmie Ministra Edukacji Narodowej z 23 lipca 2010 r. nr DZSE-BKO-045-57/2010.