Wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 października 2012 r., sygn. V SA/Wa 1390/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Piotr Kraczowski, Sędzia WSA - Krystyna Madalińska-Urbaniak, Sędzia WSA - Beata Blankiewicz-Wóltańska (spr.), Protokolant spec. - Justyna Macewicz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 października 2012 r. sprawy ze skargi Ł. W. na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w [...] z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uznania zarzutów zgłoszonych w postępowaniu egzekucyjnym oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżonym do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie przez Ł. W. (zwanego dalej: skarżącym) postanowieniem Dyrektor Izby Skarbowej w [...] z dnia [...].04.2012r. nr [...] utrzymał w mocy postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w [...] z dnia [...].02.2012r. nr [...] wydane w przedmiocie odmowy uznania zarzutów w sprawie prowadzenia egzekucji administracyjnej na podstawie tytułu wykonawczego z dnia [...].05.2011r. nr [...], wystawionego przez Dowódcę Jednostki Wojskowej nr [...] w [...].
Powyższe postanowienia wydane zostały w następującym stanie faktycznym:
Dowódca Jednostki Wojskowej nr [...] w [...] w dniu [...].05.2011r. wystawił na Ł. W. tytuł wykonawczy nr [...] obejmujący należności z tytułu kosztów utrzymania i nauki na kwotę 50.382,67 zł należności głównej, a następnie przekazał go do realizacji Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w [...].
W ramach prowadzonego postępowania w dniu [...].07.2011r. poborca skarbowy Urzędu Skarbowego w [...] doręczył Ł. W. tytuł wykonawczy oraz sporządził protokół o stanie majątkowym skarżącego.
Pismem z dnia [...].07.2011r. Ł. W. złożył zarzuty w sprawie prowadzenia postępowania egzekucyjnego wskazując na niespełnienie wymogów wskazanych w art. 27 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niedopuszczalność egzekucji administracyjnej.
W uzasadnieniu złożonych zarzutów poniósł, iż art. 3 ust 5 ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej definiuje jednostkę wojskową. Nie jest ona osobą prawna, ani nawet jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność do czynności prawnej. W ocenie Ł. W. żadna norma prawna nie uprawnia Dowódcy Jednostki Wojskowej działającego w imieniu jednostki wojskowej do inicjowania egzekucji administracyjnej. Nie ma też normatywnego uzasadnienia dla prowadzenia egzekucji administracyjnej na rzecz wskazanych podmiotów lub jednostek wojskowych. Ponadto w złożonych zarzutach skarżący podniósł, że organ, który domaga się prowadzenia egzekucji administracyjnej zawarł z nim umowę cywilnoprawną, w której ustalono czas spłaty należności, wysokość rat i inne postanowienia. W takich okolicznościach zdaniem skarżącego sprawa przestała należeć do drogi postępowania egzekucyjnego i może być egzekwowana jedynie w trybie cywilnoprawnym.