Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 30 października 2012 r., sygn. II SA/Łd 689/12

 

Dnia 30 października 2012 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Stępień Sędziowie Sędzia NSA Grzegorz Szkudlarek Sędzia WSA Sławomir Wojciechowski (spr.) Protokolant asystent sędziego Nina Krzemieniewska - Oleszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 października 2012 roku przy udziale --- sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Z. na uchwałę Rady Gminy Z. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zmiany uchwały w sprawie określenia sposobu ustalenia opłat za korzystanie z gminnej sieci wodociągowej 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały; 2. stwierdza, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu do dnia uprawomocnienia się niniejszego wyroku.

Uzasadnienie

Prokurator Rejonowy w Zgierzu zaskarżył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi uchwałę Rady Gminy Zgierz z dnia 28 marca 2000r., nr XX(181)00 w sprawie zmiany uchwały Rady Gminy Zgierz z dnia 23 lutego 1999r. nr VII(40)99 w sprawie określania sposobu ustalania opłat za korzystanie z gminnej sieci wodociągowej, zarzucając jej istotne naruszenie prawa tj. art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), art. 10 pkt 1 ustawy z dnia 29 grudnia 1998r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem reformy ustrojowej państwa (Dz. U. z 1998r., Nr 162 poz. 1126), art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997r. Nr 9, poz. 43 ze zm.), poprzez uznanie, że przepisy te stanowią podstawę prawną nałożenia w drodze uchwały rady gminy obowiązku ponoszenia opłat za podłączenie do urządzeń wodociągowych, wniósł o stwierdzenie jej nieważności.

W uzasadnieniu skargi wyjaśniono, że sporna uchwała została na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym, a także art. 10 pkt 1 ustawy o zmianie niektórych ustaw, w związku z wdrożeniem reformy ustrojowej państwa oraz art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o gospodarce komunalnej. Zdaniem strony skarżącej zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym organy gminy mogą wydawać przepisy gminne w zakresie zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Powołane przepisy zaś nie mogą stanowić podstawy do określenia, obliczenia i ustalenia wysokości opłaty za podłączenie do sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, kanalizacji ogólnospławnej. Wskazano także, iż przedmiotowa uchwała jest aktem prawa miejscowego, czyli posiada cechę ogólności, generalności i abstrakcyjności (każdy podmiot przyłączający się do miejskiej sieci wodociągowej... wnosi... opłatę przyłączeniową), określa adresata -poprzez wskazanie jego cech nie wymieniając go z nazwy, dyspozycja określa postępowanie adresata i ma zastosowanie do wielu powtarzalnych okoliczności, stanowi podstawę do obliczenia i ustalenia "wysokości opłaty za każdorazowe włączenie się do istniejącej miejskiej sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00