Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 25 października 2012 r., sygn. III SA/Gd 512/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Alina Dominiak, Sędziowie Sędzia WSA Felicja Kajut (spr.), Sędzia WSA Elżbieta Kowalik-Grzanka, Protokolant Starszy Sekretarz Sądowy Beata Kaczmar, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 października 2012 r. sprawy ze skargi "A" Spółki Akcyjnej w G. na decyzję Wojewody [...] z dnia 25 maja 2012 r., nr [...] w przedmiocie udostępnienia danych osobowych ze zbiorów meldunkowych oddala skargę.
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia 2 lutego 2012 r. reprezentowana przez pełnomocnika "A" Spółka Akcyjna w G. wystąpiła do Urzędu Miasta G. o udostępnienie danych dotyczących osób zamieszkujących w G. przy ul. [...][...] po K. N., zmarłym w dniu 24 marca 1998 r. Przedmiotowy wniosek uzasadniono koniecznością dochodzenia roszczeń od odbiorcy uchylającego się od zapłaty za zużytą energię elektryczną w postępowaniu sądowym i egzekucyjnym. W piśmie z dnia 21 marca 2012 r., pełnomocnik spółki szeroko uzasadnił stanowisko, że "A" SA ma interes prawny w uzyskaniu danych osób zameldowanych i pobierających energię elektryczną w ww. lokalu.
Decyzją z dnia 27 marca 2012 r. nr [...] wydaną na podstawie art. 44i ust. 5 w zw. z art. 44h ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (tekst jednolity: Dz. U. z 2006 r., Nr 139, poz. 993 ze zm.) Prezydent Miasta odmówił udostępnienia z ewidencji ludności danych dotyczących osób zamieszkałych pod adresem "S. [...] w G.".
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ podał, że zgodnie z art. 44 h ust. 2 pkt 1 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych dane ze zbiorów meldunkowych udostępnia się innym osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą w tym interes prawny. Tymczasem w sprawie pełnomocnik wnioskodawcy nie wykazał interesu prawnego w otrzymaniu żądanych danych. W ocenie organu interes prawny mógłby dotyczyć jedynie K. N., który zawarł z wnioskującą spółką umowę na dostarczanie energii. Wskazanie zaś danych innych osób, tj. osób zameldowanych mogłoby spowodować naruszenie ich dóbr osobistych. Prawdopodobieństwo, że osoby te mogą pobierać energię bez ponoszenia stosownych opłat nie może bowiem w ocenie organu stanowić podstawy podania ich imion i nazwisk.