Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 3 października 2012 r., sygn. I SA/Bk 236/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Urszula Barbara Rymarska (spr.), Sędziowie sędzia WSA Jacek Pruszyński, sędzia WSA Wojciech Stachurski, Protokolant Beata Borkowska, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 3 października 2012 r. sprawy ze skargi Okręgowej Izby Aptekarskiej w W. na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w B. z dnia [...] maja 2012 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu tytułu wykonawczego oddala skargę

Uzasadnienie

Postanowieniem z [...] marca 2012 r. nr [...] Naczelnik Urzędu Skarbowego w S. zwrócił wierzycielowi - Okręgowej Izbie Aptekarskiej w W. tytuł wykonawczy nr [...], wystawiony na B. G. (zobowiązaną). Powodem takiego rozstrzygnięcia była niedopuszczalność egzekucji wobec braku dowodu skutecznego doręczenia zobowiązanej upomnienia w trybie art. 43 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) - dalej

w skrócie: "K.p.a.".

Po rozpatrzeniu zażalenia wierzyciela, Dyrektor Izby Skarbowej w B. wydał [...] maja 2012 r. postanowienie nr [...], w którym utrzymał w mocy zaskarżone rozstrzygnięcie.

Organ odwoławczy zwrócił uwagę, że organ egzekucyjny, który na mocy

art. 29 § 1 ustawy z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym

w administracji, Dz. U. z 2005 r. Nr 229, poz. 1954 ze zm. (dalej w skrócie: "u.p.e.a.") jest zobligowany z urzędu do badania dopuszczalności egzekucji administracyjnej, zobowiązany był zbadać zaistnienie przesłanek, o których mowa w art. 15 § 1 u.p.e.a. pozwalających na uruchomienie egzekucji. Tym samym miał obowiązek objąć kontrolą fakt doręczenia upomnienia. Dyrektor Izby Skarbowej wskazał,

że doręczenie upomnienia musi być bezsporne, bez względu na okoliczność

czy nastąpiło to w sposób standardowy czy też zastępczy. Przypomniał,

że do doręczenia upomnień mają zastosowanie przepisy K.p.a. dotyczące doręczeń.

W przedmiotowej sprawie upomnienie adresowane do B. G. odebrała matka zobowiązanej. Na zwrotnym potwierdzeniu odbioru brak jest jednak informacji, że zobowiązała się do oddania pisma adresatowi. Z uwagi na powyższe organ odwoławczy podzielił pogląd organu egzekucyjnego, iż nie zostały spełnione wymogi określone w art. 43 K.p.a., a zatem upomnienie nie zostało doręczone. Stwierdził, że o ile można zgodzić się z wierzycielem, że matka jest osobą, która wchodzi w zakres pojęcia dorosłego domownika, to z pewnością nie można przyjąć, że sam fakt odbioru pisma przez dorosłego domownika jest równoznaczny z zobowiązaniem się do oddania go adresatowi. Organ odwoławczy dodał również, że informacje zawarte na zwrotnym potwierdzeniu odbioru doręczenia upomnienia nie zostały potwierdzone przez osobę doręczającą.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00