Wyrok WSA w Warszawie z dnia 6 września 2012 r., sygn. III SA/Wa 3539/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Ewa Radziszewska-Krupa, Sędziowie Sędzia WSA Marek Kraus, Sędzia WSA Dariusz Kurkiewicz (sprawozdawca), Protokolant referent stażysta Marika Krawczyńska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 września 2012 r. sprawy ze skargi Z. P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] października 2011 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia łącznego zobowiązania pieniężnego za 2010 r. 1) uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta Miasta W. z dnia [...] kwietnia 2011 r. nr [...], 2) stwierdza, że uchylone decyzje nie mogą być wykonane w całości, 3) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. na rzecz Z. P. kwotę 170 zł (słownie: sto siedemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego
Uzasadnienie
Prezydent W. decyzją z dnia [...] kwietnia 2011 r. Prezydent W. ustalił wobec Z. P. (dalej "Strona lub "Skarżąca") wymiar łącznego zobowiązania pieniężnego (podatek od nieruchomości 4129 zł, podatek rolny 108 zł, podatek leśny 0 zł) na 2010 rok w kwocie 4237 zł od nieruchomości położonej w W., działki nr ew. 47/1, 89 z obrębu 1-12-03, 95, 96, 54, 55/3 z obrębu 1-11-18, 98, 99 z obrębu 1-11-13. Do opodatkowania przyjęto: grunty pozostałe o powierzchni 52 + 2954 m2 + 6495 m2 (przez 9 miesięcy roku), budynki mieszkalne o powierzchni 435 m2, budynki pozostałe o powierzchni 150 m2 (przez 9 miesięcy roku), budynki gospodarcze w gospodarstwie rolnym o powierzchni 150 m2 (przez 3 miesięcy roku) lasy 0,172 ha, użytki rolne 1,797 hektarów przeliczeniowych opodatkowanych przez 3 miesiące roku oraz 1,0825 hektarów przeliczeniowych opodatkowanych przez 9 miesięcy roku).
W uzasadnieniu opisano stan faktyczny sprawy oraz wskazano przesłanki merytoryczne i prawne, którymi kierował się Prezydent W. podejmując rozstrzygnięcie. W szczególności wskazano, iż powierzchnię użytkową i rodzaj budynków ustalono na podstawie oświadczenia podatnika z 2005 r. oraz ewidencji gruntów i budynków. Organ podatkowy z mocy zapisu art. 21 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne przy ustalaniu wiążą dane wynikające z ewidencji gruntów i budynków, która jest urzędowym źródłem informacji wykorzystywanych w postępowaniu podatkowym. Dane zawarte w tej ewidencji są wiążące dla organu podatkowego, który nie jest władny do ich kwestionowania czy korygowania. Nie ma zastosowania zasada wpisu z datą wsteczną to jest zmiany uwidocznione w ewidencji mają wpływ na wysokość podatku od daty wprowadzenia zmian. W roku 2007 działki nr ew. 47/1, 89, 95, 54, 96, 55/3 stanowiły grunty rolne o powierzchni 2,3407 ha. W dniu 19 października 2007 r. nastąpiła zmiana ich klasyfikacji. Działka nr 54 została z powrotem przeklasyfikowana na grunty rolne a zmiana została ujawniona w operacie ewidencyjnym w dniu 10 września 2010 r. Część działki nr 89 o powierzchni 0,172 ha stanowi lasy, działka nr 98 stanowi tereny rekreacyjno-wypoczynkowe Bz, działka nr 99 stanowi drogi. Nie jest drogą publiczną dlatego podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Drzewostan na działce nr 89 nie przekracza wieku 40 lat i podlega zwolnieniu z podatku leśnego na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz. U. Nr 200, poz. 1682, z późn. zm.) - dalej: "ustawa o podatku leśnym". Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 4 lit b ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613, z późn. zm.) - dalej: "u.p.o.l.", zwolnieniu z podatku od nieruchomości podlegają budynki gospodarcze lub ich części położone na gruntach gospodarstw rolnych, służące wyłącznie działalności rolniczej. Ponieważ budynki te znajdują się na działce nr 54, od 19 października 2007 r. przestały być położone na gruntach rolnych i zaczęły podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości jako budynki pozostałe, z powrotem uzyskały zwolnienie z podatku rolnego wraz z odzyskaniem przez działkę nr 54 klasyfikacji gruntu rolnego.