Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Opolu z dnia 7 września 2012 r., sygn. II SA/Op 436/12

Odrzucenie skargi

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Daria Sachanbińska po rozpoznaniu w dniu 7 września 2012 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi A. M. na czynność Starosty Oleskiego z dnia 10 lipca 2012 r., nr [...] w przedmiocie opłaty za kartę pojazdu postanawia: odrzucić skargę.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 2 listopada 2011 r., skierowanym do Starosty Oleskiego, A. M. - powołując się na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 17 stycznia 2006 r., sygn. akt U 6/04 - wystąpił o zwrot nienależnie pobranej opłaty za wydanie karty pojazdu dla motocykla marki [...] o nr rej. [...]. Wobec braku odpowiedzi ze strony organu A. M. ponowił swoje żądanie w kolejnym piśmie z dnia 16 stycznia 2012 r.

Postanowieniem z dnia 29 lutego 2012 r., nr [...], Starosta Oleski, działając na podstawie art. 61a § 1 K.p.a. w związku z art. 67 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) oraz art. 70 i art. 79 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), odmówił wszczęcia postępowania w sprawie wniosku z dnia 2 listopada 2011 r. W ocenie organu, opłata za wydanie karty pojazdu stanowi niepodatkową należność budżetową, o której mowa w art. 60 pkt 7 ustawy o finansach publicznych, tj. dochód pobierany przez państwowe i samorządowe jednostki budżetowe na podstawie odrębnych ustaw. Do tego rodzaju należności budżetowej należy stosować przepisy Działu III Ordynacji podatkowej, w tym art. 70 § 1, zgodnie z którym zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. W niniejszej sprawie bieg 5-letniego terminu, mającego charakter materialnoprawny, nie ulegający przedłużeniu ani odroczeniu, rozpoczął się od 31 grudnia 2005 r., to od dnia 1 stycznia 2011 r. roszczenie o zwrot nadpłaconej kwoty uległo przedawnieniu. Powyższe oznacza - zdaniem organu - że wniosek strony nie mógł skutecznie wszcząć postępowania administracyjnego w przedmiocie zwrotu zawyżonej części opłaty.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00