Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 21 września 2012 r., sygn. II SA/Łd 279/12

 

Dnia 21 września 2012 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi - Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Arkadiusz Blewązka Sędziowie Sędzia WSA Czesława Nowak - Kolczyńska Sędzia WSA Jolanta Rosińska (spr.) Protokolant asystent sędziego Marcin Olejniczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 września 2012 roku sprawy ze skargi M. J. i J. J. na uchwałę Rady Miasta R. z dnia [...] nr [...] w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta R., obszary położone w rejonie ulic: A, B, C, D i E, F, G i H, I i J, K, L, Ł i M, N i O, P i R, S, T, U i W, V, X, Y, Z i Ż oddala skargę.

Uzasadnienie

II SA/Łd 279/12

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2011 r. M. i J. J. wnieśli skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi na uchwałę Rady Miasta R. z dnia [...] nr [...] w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta R., obszary położone w rejonie ulic: S., L., P., J. i O., J., K. i M., J. i Z., B., A., K. i Ł., K. i P., S. i F., S., T., O. i K., K., F., K., K. i T.. Skarżący wnieśli o stwierdzenie nieważności uchwały, bowiem jak stwierdzili uchwała ta narusza ich interes prawny poprzez ograniczenie ich prawa własności nieruchomości tj. działki [...] obręb [...] w R. położonej przy ul. K.. Skarżący wyjaśnili, że począwszy od 2002 roku składali wnioski do Urzędu Miasta o zmiany w studium oraz w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Uchwałą z dnia [...] nr [...] Rada Miasta przystąpiła do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta R.. Zgodnie z przepisami skarżący wnosili o zmianę przeznaczenia dla ich nieruchomości na działki inwestycyjno budowlane z możliwością zabudowy motelem wraz ze stacją paliw. W piśmie z dnia 22 maja 2009 r. uzyskali odpowiedź, że działka nr [...] została objęta strefą rozwoju o dominującej formie zabudowy usługowej o znaczeniu lokalnym, umożliwiającym realizację wymienionych w piśmie funkcji zagospodarowania terenu. Po opublikowaniu ogłoszenia Burmistrza Miasta R. o wyłożeniu do publicznego wglądu projektu zmiany miejscowego planu przestrzennego miasta R., skarżący pismem z dnia 5 października 2010 r. wnieśli protest do projektu zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w którym kwestionowali odsunięcie w planie linii zabudowy o 10 metrów od ogrodzenia stacji, odsunięcie linii zabudowy o około 2,5 metra od nieczynnego gazociągu DN 80 oraz przyjęcie w projekcie terenu oznaczonego symbolem 6.19 KDZ na ewentualne poszerzenie pasa drogowego. Pismem z dnia 26 listopada 2010 r. skarżący zostali poinformowani, że ich protest nie został uwzględniony (uchwała Rady Miasta R. z [...]). Natomiast w piśmie z dnia 29 listopada 2010 r. powołano się na zgodność poszerzenia pasa drogowego drogi wojewódzkiej i linii zabudowy od ul. K.. Wskazano, że uwagi skarżących zostały rozpatrzone zgodnie z przepisami art. 17 ustawy z dnia 27 marca 2003 roku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i przedstawione do rozstrzygnięcia Radzie Miasta R. jako uwagi nieuwzględnione do projektu planu. W odpowiedzi na protest skierowany do Wojewody [...] w sprawie zgodności uchwały Rady Miasta R. z przepisami prawa, skarżący w piśmie z dnia 20 grudnia 2010 r. uzyskali informację, że nie stwierdzono istotnego naruszenia prawa. W związku z tym M. i J. J. wnieśli na powyższą uchwałę skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, który postanowieniem z dnia 19 kwietnia 2011 r. w sprawie II SA/Łd 217/11 na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 p.p.s.a. odrzucił skargę z przyczyn formalnych. Następnie pismem z dnia 4 maja 2011 r. skarżący wezwali Radę Miejską R. do usunięcia naruszenia prawa, powołując się na naruszenie art. 64 Konstytucji RP. W odpowiedzi na pismo, w którym skarżący zwrócili się z pytaniem na czyje zlecenie zaprojektowano teren 6,19 KDZ na ich nieruchomości, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Ł. w piśmie z dnia 3 sierpnia 2011 r. wyjaśnił, że uzgodnione w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zmiany przewidują rezerwę pod rozbudowę drogi wojewódzkiej do parametrów drogi klasy G - docelowo, a poszerzenie takie jest zgodne obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Uchwałą z dnia [...] nr [...] Rada Miasta R. odrzuciła wezwanie do usunięcia naruszenia prawa z uwagi na brak uzasadnienia faktycznego i prawnego. Rada Miasta wyjaśniła, że skarżący nie wskazali interesu prawnego, a jedynie zagrożenie mogące zaistnieć w przyszłości i wobec nie posiadania legitymacji skargowej nie mogą wnieść skargi do sądu administracyjnego w trybie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym. Skarżący podnieśli, że w swym wezwaniu wskazali o jaki rodzaj ograniczenia prawa własności chodzi wraz z uzasadnieniem, wyjaśniając, że wezwanie dotyczyło odsunięcia linii zabudowy od ogrodzenia stacji redukcyjnej gazu o 10 metrów, i że rozwiązanie takie stoi w sprzeczności z przepisami oraz z normą zakładową PGNiG [...] sieci gazowe. Zdaniem skarżących postanowienia tej normy są zgodne z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 3 listopada 1992 roku w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków i innych obiektów budowlanych i terenów oraz strefami zagrożenia wybuchem, a ewentualne odsunięcie obiektów budowlanych od stacji redukcyjnej gazu będzie następowało zgodnie z prawem budowlanym oraz strefami ochronnymi przewidzianymi dla danych obiektów. Skarżący wskazali też w wezwaniu, że w kolejnym jego punkcie poruszyli fakt odsunięcia linii zabudowy od nieczynnego gazociągu Dn 80. Ujęcie nieczynnego gazociągu w miejscowym planie skarżący uznali za sprzeczne z faktem jego wyłączenia z eksploatacji i uznali, że powinien być on oznaczony jako obiekt do usunięcia - tymczasowy obiekt budowlany. Ponadto, ujęcie nieczynnego gazociągu w miejscowym planie dodatkowo zmniejszyło powierzchnię pod zabudowę o około 1000 metrów kwadratowych. Skarżący w wezwaniu poruszyli fakt wydzielenia z ich nieruchomości linią rozgraniczającą teren oznaczony w planie 6.19KDZ. - pod teren dróg publicznych - droga zbiorcza. Zarzucili, że wydzielenie pasa pod poszerzenie pasa drogowego oznaczonego w planie jako teren 6,19 KDZ nastąpiło z terenu bez prawa do zabudowy. Wydzielenie terenu 6,19 KDZ linią rozgraniczającą z ich nieruchomości stoi w sprzeczności z przebiegiem linii rozgraniczającej, gdyż linia ta od strony j ulicy O. wchodzi na tę nieruchomość pod znacznym kątem - skosem, a rozwiązanie takie jest sprzeczne z zachowaniem odległości 10,5 metra od osi jezdni. Poszerzenie terenu 6,19 KDZ zdaniem skarżących narusza też przepisy o drogach publicznych, co też podkreślili w wezwaniu, ponieważ ustawa określa strefę pasa drogowego o szerokości 8 m od zewnętrznej krawędzi jezdni, dla dróg wojewódzkich - jaką jest droga [...]. Skarżący wystosowali też pisma do Urzędu Miasta wskazując, iż oczekują na wskazania miejsca wjazdu i wyjazdu z nieruchomości, które nie kolidowało by z terenem 6,19 KDZ, tym bardziej że miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w sposób bezpośredni nie określił tego miejsca. Skarżący zarzucili, że Rada Miasta w sposób dowolny decyduje o sprawach przeznaczenia i zagospodarowania ich nieruchomości bez wyjaśnienia, czy ograniczenie prawa własności w obecnym planie jest zasadne na tle przepisów bądź też ze względu na cel publiczny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00