Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Lublinie z dnia 17 września 2012 r., sygn. I SA/Lu 679/12

Wstrzymanie wykonania aktu

 

I SA/Lu 679/12 POSTANOWIENIE Dnia 17 września 2012 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie Przewodniczący Sędzia WSA Wiesława Achrymowicz po rozpoznaniu w dniu 17 września 2012 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi A. SA w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznej w zakresie wniosku o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji postanawia odmówić wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji.

Uzasadnienie

I SA/Lu 679/12

UZASADNIENIE

1. Spółka wniosła o wstrzymanie wykonania zaskarżonej decyzji. Uzasadniała, że stwierdzenie nieważności decyzji, określających wysokość zobowiązana w podatku od towarów i usług z tytułu importu, może doprowadzić do wyrządzenia znacznej szkody i spowodować trudne do odwrócenia skutki. Decyzje uznane za nieważne zostały wydane w 2007 r. i 2008 r. Wykonanie decyzji stwierdzających nieważność może spowodować ponowne wszczęcie postępowania w sprawie określenia wysokości zobowiązania Spółki w podatku od towarów i usług z tytułu importu oleju napędowego. Wydanie nowych decyzji, określających wysokość tego zobowiązania podatkowego, spowoduje obowiązek zapłacenia przez Spółkę wysokich odsetek od zaległości podatkowych. Stwierdzenie nieważności decyzji, które zostały wydane na skutek zmiany zgłoszeń celnych w 2007 r. i w 2008 r. spowoduje, że Spółka z mocą wsteczną traci prawo do odliczenia podatku z tych decyzji w rozliczeniu za okresy, w których dokonała tego odliczenia i będzie zobowiązana do dokonania korekty rozliczeń za te lata. Biorąc pod uwagę czas trwania postępowania w sprawie sądowej kontroli legalności w obu instancjach, zobowiązanie podatkowe za poszczególne okresy 2007 r. i 2008 r. może ulec przedawnieniu, co spowoduje utratę przez Spółkę możliwości wstecznego odliczenia podatku, a przede wszystkim prawa do zwrotu zapłaconych odsetek. Tym samym wykonanie zaskarżonych decyzji może spowodować nieodwracalny skutek. Wymaga podkreślenia, że stwierdzenie nieważności decyzji ostatecznej jest instytucją procesową pozwalającą na eliminowanie z obrotu decyzji ostatecznych w przypadku wyjątkowo ciężkiego naruszenia prawa, stanowiącą wyjątek od zasady trwałości decyzji ostatecznych. Uznanie, że decyzje Naczelnika Urzędu Celnego zostały wydane z rażącym naruszeniem prawa z powodu nienaliczenia przez Naczelnika Urzędu Celnego opłaty paliwowej od importowanego przez Spółkę oleju napędowego jest bardzo dyskusyjne. Możliwe było dokonanie odmiennej wykładni przepisów prawa, zgodnie z którą opłata paliwowa jest nienależna. Potwierdzeniem możliwości przeprowadzenia takiej odmiennej wykładni jest podjęcie uchwały w sprawie I GPS 2/11. Całość argumentacji Spółki, uzasadniającej dlaczego decyzje Naczelnika Urzędu Celnego nie zostały wydane z rażącym naruszeniem prawa, została zawarta w skargach.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00