Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 27 września 2012 r., sygn. II SA/Bk 609/12

Termin do zawiadomienia rodziców uczniów wygaszanej szkoły, o zamiarze jej likwidacji, wiąże się z terminem likwidacji rozumianej jako całkowite zaprzestanie funkcjonowania placówki, a nie z początkiem procesu wygaszania działalności szkoły.

Teza urzędowa

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia NSA Grażyna Gryglaszewska, Sędziowie sędzia NSA Stanisław Prutis,, sędzia NSA Elżbieta Trykoszko (spr.), Protokolant Marta Anna Lawda, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 13 września 2012 r. sprawy ze skargi Wojewody P. na uchwałę Rady Miejskiej B. z dnia [...] kwietnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie likwidacji [...] Liceum Ogólnokształcącego imienia B. ks. M. S. wchodzącego w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr [...] imienia B. ks. M. S. oraz rozwiązania Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr [...] imienia B. ks. M. S. w B. oddala skargę.

Uzasadnienie

Skarga została wywiedziona na tle następujących okoliczności.

Skargą sporządzoną 4.07.2012r. złożoną w organie 6.07.2012r. Wojewoda P. zaskarżył uchwałę Rady Miejskiej B. podjętą [...].04.2012r. oznaczoną numerem [...] w sprawie likwidacji [...] Liceum Ogólnokształcącego im. B. ks. M. S. oraz rozwiązania Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr [...] im. B. ks. M. S. w B. Uchwale organ nadzoru zarzucił rażące naruszenie przepisów prawa tj. art. 59 ust. 1 ustawy z 7.09.1991r. o systemie oświaty poprzez niezachowanie przed podjęciem uchwały o likwidacji szkoły, procedury przewidzianej w tym przepisie tj. procedury zawiadomienia rodziców uczniów, a w przypadku szkoły dla dorosłych - uczniów, o zamiarze likwidacji szkoły na 6 miesięcy przed terminem likwidacji.

W uzasadnieniu skargi organ nadzoru przytoczył treść art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty i stwierdził, że postępowanie nadzorcze wykazało, że zawiadomienia rodziców o zamiarze likwidacji szkoły zostały im wysłane jeszcze przed podjęciem przez Radę Miejską B. uchwały o zamiarze likwidacji. Zdaniem Wojewody dopiero uchwała w sprawie zamiaru likwidacji szkoły stanowi podstawę do wszczęcia przez organ prowadzący szkołę, działań zmierzających do spełnienia wymogów zawartych w przywołanym art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty tj. zawiadomienia, co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji rodziców uczniów, uczniów, właściwego kuratora oświaty oraz organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego właściwej do prowadzenia szkół danego typu. Organ wykonawczy powinien działać tylko i wyłącznie na podstawie i w granicach udzielonego mu przez radę upoważnienia, zatem niedopuszczalne jest podejmowanie przez Prezydenta Miasta B. bez wyraźnego upoważnienia organu stanowiącego. W ocenie wojewody, wysłanie zawiadomienia o zamiarze likwidacji szkoły przed podjęciem przez Radę Miejską B. uchwały intencyjnej, nie wywołuje skutków prawnych i nie stanowi zawiadomienia w rozumieniu art. 59 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, który to przepis stwarza ścisłe ramy dla skutecznej likwidacji szkoły. O zamiarze likwidacji szkoły w rozumieniu w/w przepisu można mówić dopiero po podjęciu przez Radę miejską uchwały w tej sprawie, a taka uchwała została podjęta dopiero [...].02.2012r. Przed jej podjęciem można jedynie mówić o zamyśle likwidacji szkoły, który to zamysł może być wyłącznie przedmiotem czynności przygotowawczych w postaci przygotowania projektu uchwały i przedłożenia go pod obrady Rady. Organ nadzoru powołał się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 27.04.2006r. sygn. akt I OSK 209/06.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00