Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 29 sierpnia 2012 r., sygn. III SA/Wa 3018/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Marta Waksmundzka-Karasińska, Sędziowie Sędzia WSA Sylwester Golec, Sędzia WSA Maciej Kurasz (sprawozdawca), Protokolant referent stażysta Iwona Choińska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 sierpnia 2012 r. sprawy ze skargi C. sp. z o.o. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] lipca 2011 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną w części uznającej za nieprawidłowe stanowisko strony skarżącej, 2) stwierdza, że interpretacja indywidualna wskazana w pkt 1) nie może być wykonana w części, w jakiej została uchylona, 3) zasądza od Ministra Finansów na rzecz C. sp. z o.o. z siedzibą w W. kwotę 228 zł (słownie: dwieście dwadzieścia osiem złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

1. Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie przez Ministra Finansów akt sprawy wynikało, iż w dniu 19 kwietnia 2011 r. C. Sp. z o.o. z siedzibą w W. (dalej jako "Skarżąca", "Spółka") zwróciła się do Ministra Finansów z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.

2. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynikało, że Skarżąca świadczy wyspecjalizowane usługi pomocnicze w zakresie działalności ubezpieczeniowej w następujących zakresach: a) dla C. T. (ubezpieczenia na życie), dalej jako C. w postaci rejestracji świadczeń od osób lub jednostek zgłaszających roszczenia wobec C. Życie oraz udzielania informacji w zakresie obowiązujących w C. procedur obsługi tych roszczeń, udzielania informacji w zakresie oferowanych przez C. Życie produktów, tzw. infolinia produktowa, udzielania informacji we wszystkich innych kwestiach związanych z działalnością ubezpieczeniową C., b) dla C. T. (ubezpieczenia majątkowe), dalej jako C. w postaci: rejestracji szkód ubezpieczeniowych od osób lub jednostek zgłaszających roszczenia wobec C. oraz udzielania informacji w zakresie obowiązujących w C. procedur likwidacyjnych oraz ustalonych z C. zasad rejestracji. Skarżąca wskazała także na usługi w postaci uproszczonej likwidacji szkód komunikacyjnych, których wartość nie przekracza określonej kwoty, zgodnie z procedurą prostej likwidacji szkód oraz prostą likwidację szkód A., zgodnie z umowami o współpracy zawartymi między C. a firmami A., a także na usługi udzielania informacji telefonicznej i mailowej w zakresie oferowanych przez C. produktów oraz telefoniczną wyceną wartości pojazdów - tzw. Infolinia Produktowa, udzielania informacji telefonicznej i mailowej we wszelkich innych kwestiach związanych z działalnością ubezpieczeniową C. Spółka działa w sposób następujący: zgłoszenia roszczeń i szkód dla obu ww. kontrahentów odbywają się telefonicznie lub mailowo poprzez wyspecjalizowany zespół (tzw. call center), koszty obsługi połączeń przychodzących obciążają jej kontrahentów, zgłoszenia szkód oraz roszczeń są dokonywane bezpośrednio w systemach informatycznych udostępnionych przez Kontrahentów (prawa do systemów informatycznych mają Kontrahenci). Spółka musi zapewnić ciągłość świadczonych usług w określonych umownie godzinach. Spółka musi zapewnić odpowiednią liczbę wykwalifikowanego personelu. Kontrahenci są natomiast zobowiązani do cyklicznych szkoleń dla pracowników Spółki (zwłaszcza w zakresie produktowym oraz obowiązujących procedur). Kontrahenci ponadto są zobowiązani do ciągłego informowania o planowanych zmianach w procedurach i produktach. W celu prawidłowej realizacji usług Spółki, Kontrahenci przyznają pracownikom Spółki uprawnienia identyczne z uprawnieniami własnych pracowników działów likwidacji szkód w zakresie możliwości wprowadzania danych do systemu, oraz w zakresie autoryzowania wypłat odszkodowań zgodnie z ustalonymi limitami. Spółka jest, więc podmiotem "funkcjonalnym" prowadzącym "scentralizowaną" w grupie działalność w zakresie usług pomocniczych do ubezpieczeń związanych z likwidacją szkód, zgłaszaniem roszczeń oraz informowaniem o produktach Towarzystw Ubezpieczeniowych. Uprawnienia pracowników Spółki przyznane przez Kontrahentów, wskazane wyżej, zrównują ich w zakresie ich kompetencji z pracownikami samych Kontrahentów (Towarzystw Ubezpieczeniowych). Ponadto Spółka świadczy, na podstawie odrębnych umów, usługi agencyjne (pośrednictwa) w zakresie ubezpieczeń. Spółka jest wynagradzana "kwotowo" za poszczególne czynności (np. rejestracja szkody), według cennika określonego w umowie. Ponadto Spółka dodała, iż jest agentem ubezpieczeniowym w rozumieniu ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym. Pod rządami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm., zwanej "dalej ustawą VAT") w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010, usługi Spółki zlecone oraz wykonywane w imieniu i na rzecz Towarzystw Ubezpieczeniowych były zwolnione z VAT, zgodnie z poz. 3 (pkt 4) Załącznika nr 4 do ustawy VAT.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00