Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 10 lipca 2012 r., sygn. II SA/Ol 426/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Beata Jezielska Sędziowie Sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) Sędzia WSA Bogusław Jażdżyk Protokolant specjalista Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 10 lipca 2012 r. sprawy ze skargi M. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie zasiłku stałego I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji; II. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]", nr "[...]", wydaną z upoważnienia Burmistrza N. przez Zastępcę Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w N., po rozpatrzeniu wniosku M.W. z dnia 30 listopada 2009 r. przyznano wymienionemu świadczenie z pomocy społecznej w formie zasiłku stałego w wysokości 444 złotych miesięcznie od dnia 1 listopada 2009 r. oraz składki zdrowotnej w wysokości zależnej od kwoty zasiłku na czas trwania świadczenia. Wydanej decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. W uzasadnieniu organ wskazał, iż na podstawie wywiadu środowiskowego ustalono, że wnioskodawca prowadzi jednoosobowe gospodarstwo domowe, nie pracuje zawodowo ze względu na stan zdrowia - jest osobą niepełnosprawną w stopniu umiarkowanym, przy czym orzeczenie zostało wydane na czas określony, tj. do dnia 30 października 2012 r. Wnioskodawca nie nabył prawa do świadczeń z ZUS i nie posiada stałego źródła dochodu. Tym samym, w ocenie organu, w związku z trudną sytuacją zdrowotną i finansową wskazane i uzasadnione jest udzielenie pomocy zgodnie ze złożonym wnioskiem.
Następnie decyzją z dnia "[...]", nr "[...]", działający z upoważnienia Burmistrza N. Dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w N. uchylił w całości wskazaną wyżej decyzję z dniem 1 marca 2012r. z powodu przekroczenia kryterium dochodowego. W uzasadnieniu podniesiono, iż zgodnie z art. 106 ust. 5 ustawy o pomocy społecznej decyzję administracyjną zmienia się lub uchyla na niekorzyść strony bez jej zgody w przypadku zmiany przepisów prawa, zmiany sytuacji dochodowej lub osobistej strony, pobrania nienależnego świadczenia, a także można zmienić lub uchylić decyzję, jeżeli wystąpiły przesłanki, o których mowa w art. 11, 12 i 107 ust. 5. Jednocześnie wskazano, iż w myśl art. 12 cytowanej ustawy w przypadku stwierdzonych przez pracownika socjalnego dysproporcji między udokumentowaną wysokością dochodu a sytuacją majątkową osoby lub rodziny, wskazującą, że osoba ta lub rodzina jest w stanie przezwyciężyć trudną sytuację życiową, wykorzystując własne zasoby majątkowe, w szczególności w przypadku posiadania znacznych zasobów finansowych, wartościowych przedmiotów majątkowych lub nieruchomości, można odmówić przyznania świadczenia. W niniejszej sprawie, jak ustalono w trakcie wywiadu środowiskowego, nastąpiła zmiana sytuacji osobistej i dochodowej wnioskodawcy, bowiem ustalono, że M. W. zamieszkuje i prowadzi wspólne gospodarstwo domowe z E. Z. Ponadto stwierdzono dysproporcje między udokumentowaną sytuacją finansową a stanem faktycznym, co znajduje potwierdzenie w dokumentacji stanowiącej załączniki do wywiadu środowiskowego. Jak wskazał organ na dochód wspólnie prowadzonego gospodarstwa domowego składa się renta rodzinna z ZUS oraz dodatek mieszkaniowy, w łącznej kwocie 803,09 zł miesięcznie. Należy zatem stwierdzić, iż zostało przekroczone ustawowe kryterium dochodowe, które w tym przypadku wynosi 702 zł.