Wyrok WSA w Warszawie z dnia 29 czerwca 2012 r., sygn. II SA/Wa 745/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Iwona Dąbrowska, Sędziowie WSA Olga Żurawska-Matusiak (spr.), Danuta Kania, Protokolant Sekretarz sądowy Sylwia Mikuła, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 czerwca 2012 r. sprawy ze skargi Szkoły [...] na decyzję Ministra Edukacji Narodowej z dnia [...] marca 2012 r. nr [...] w przedmiocie nakazania usunięcia naruszeń ustawy poprzez przywrócenie prowadzenia biblioteki szkolnej oddala skargę
Uzasadnienie
[...] marca 2011 r. Dyrektor Szkoły [...] w [...] podpisał porozumienie z Dyrektorem [...] Centrum Kultury w [...] , mocą którego 1 września 2011 r. przekazał Centrum prowadzenie m.in. biblioteki szkolnej.
O powyższych działaniach został powiadomiony, przez Wojewodę [...] i Prezesa Związku Nauczycielstwa Polskiego [...] Kurator Oświaty, który [...] października 2011 r. wszczął z urzędu postępowanie w trybie art. 34 ust. 1 ustawy o systemie oświaty z 7 września 1991 r. (t.j. Dz. U. 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), a następnie decyzją z [...] listopada 2011 r., na podstawie powyższego przepisu, nakazał usunięcie przez Szkołę [...] w [...] naruszeń ustawy poprzez przywrócenie prowadzenia biblioteki szkolnej przez szkołę w terminie 3 miesięcy od daty uprawomocnienia się decyzji.
W uzasadnieniu decyzji [...] Kurator Oświaty wskazał, że zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty obowiązkiem szkoły jest zapewnienie uczniom możliwości korzystania z pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem, w tym z biblioteki. Z przepisu wynika, że biblioteka jest pracownią szkolną, a jej utworzenie i udostępnienie uczniom ma charakter obligatoryjny. Kurator podniósł, że również ustawa z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. Nr 85, poz. 539 z późn. zm.) w art. 22 ust. 1 wyraźnie wyróżnia biblioteki szkolne jako szczególny rodzaj bibliotek służących realizacji programów nauczania i wychowania, edukacji kulturalnej i informacyjnej dzieci i młodzieży oraz kształceniu i doskonaleniu nauczycieli, które są prowadzone w każdej szkole publicznej. Kurator wskazał też na bezpośredni zakaz łączenia bibliotek szkolnych z bibliotekami publicznymi zawarty w art. 13 ust. 7 ustawy o bibliotekach. Ponadto, organ zauważył, że art. 67 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty został uszczegółowiony w zakresie zadań szkoły związanych z organizacją biblioteki szkolnej przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 642, z póżn. zm.), zgodnie z którym szkoły zobowiązane są do zawarcia w statucie szczegółowej organizacji biblioteki szkolnej i zadań nauczycieli - bibliotekarzy, stosownie do potrzeb danej szkoły. Kurator zauważył, że wprawdzie porozumienie zawarte [...] marca 2011 r. przez Dyrektora Szkoły [...] w [...] z Dyrektorem [...] Centrum Kultury w [...] nie zawiera zwrotów mówiących wprost o likwidacji lub połączeniu biblioteki szkolnej z inną biblioteką, tym niemniej jednak przekazanie biblioteki do prowadzenia [...] Centrum Kultury oznacza faktyczną likwidację biblioteki szkolnej w dotychczasowej formie, zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty jako pracowni szkolnej. Biblioteka, mimo iż nadal mieści się w budynku szkoły, przestała być pracownią szkolną i nie znajduje się w strukturach szkoły, a jej pracownicy nie są pracownikami szkoły. Kurator Oświaty wskazał ponadto na wynikający z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół obowiązek zatrudnienia przez szkoły publiczne do prowadzenia bibliotek szkolnych nauczycieli - bibliotekarzy posiadających kwalifikacje określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400), przy czym zatrudnienie powinno być zgodne z art. 10 w związku z art. 13 pkt 1 ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 37, poz. 674, z późn. zm.). W ocenie [...] Kuratora Oświaty, czynności podjęte przez szkołę wynikają z zamiaru obejścia przepisów zakazujących łączenia bibliotek szkolnych z innymi bibliotekami.