Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 13 czerwca 2012 r., sygn. II SA/Lu 393/12

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia NSA Witold Falczyński,, Sędzia NSA Krystyna Sidor, Protokolant Starszy referent Agnieszka Wojtas, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 13 czerwca 2012 r. sprawy ze skargi M. H. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia z funduszu alimentacyjnego oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] listopada 2011 r. Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Ł. odmówił przyznania M. H. świadczenia z funduszu alimentacyjnego na dziecko M. H. W motywach rozstrzygnięcia podano, że odmowa nastąpiła z powodu niespełnienia kryterium dochodowego określonego w art. 9 ust. 2 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Organ pierwszej instancji ustalił bowiem, że w roku 2010 poprzedzającym okres świadczeniowy, na który ustalane jest prawo do świadczeń, rodzina uzyskała dochód w wysokości 17.475,86 zł, co w przeliczeniu na osobę w rodzinie wynosi 728,16 zł, podczas, gdy kryterium dochodowe uprawniające do uzyskania omawianego świadczenia wynosi 725 złotych.

W odwołaniu M. H. zarzuciła, że w uzasadnieniu decyzji organ I instancji nie wskazał kwoty, którą odliczył z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, co uniemożliwia kontrolę poprawności rozstrzygnięcia. Ponadto podniesiono, że odmowa przyznania świadczeń z funduszu alimentacyjnego zmniejsza dochody rodziny o 4.800,00 zł rocznie i pogorszy sytuację finansową rodziny.

Utrzymując w mocy decyzję organu I instancji Samorządowe Kolegium Odwoławcze w B. podało, że warunki nabywania prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz zasady ustalania, przyznawania i wypłacania tych świadczeń uregulowane zostały ustawą z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2009r. Nr 1, poz. 7 z późn. zm.). Ustawa ta zmieniona została z dniem 1 stycznia 2012 r. ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. Nr 205, poz. 1212). Z dniem 1 stycznia 2012 r. zmienione zostało również rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie sposobu i trybu postępowania, sposobu ustalania dochodu oraz wzorów wniosku, zaświadczeń i oświadczeń o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego (Dz. U. Nr 123, poz. 836). Zgodnie z art. 3 ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów sprawy o świadczenia z funduszu alimentacyjnego, do których prawo powstało przed dniem wejścia w życie noweli, podlegają rozpatrzeniu na zasadach i w trybie określonym w przepisach dotychczasowych. Zdaniem Kolegium przepis ten dotyczy tych spraw, w których "prawo powstało", a więc już jest przyznane. Oznacza to, że niniejszą sprawę, która została wszczęta wnioskiem skarżącej z [...] października 2011 r. i do tej pory nie została ostatecznie zakończona, Kolegium jest obowiązane rozpatrzyć z uwzględnieniem zmian wprowadzonych ustawą z 19 sierpnia 2011 r., czyli w oparciu o przepisy ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2012 r. Również organ odwoławczy przypomniał, że stosownie do art.9 ust.2 wspomnianej ustawy świadczenia z funduszu alimentacyjnego przysługują, jeżeli dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 725 zł. Natomiast pojęcie "dochodu" oraz "dochodu rodziny" należy rozumieć zgodnie z przepisami ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006r. Nr 139, poz. 992 z późn. zm.), do których odsyła art. 2 pkt 4 i pkt 5 ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów. Ustawa ta również została zmieniona wyżej opisaną nowelą z dnia 19 sierpnia 2011r. jeśli chodzi m.in. o przepisy regulujące pojęcie "dochodu" uprawniającego do świadczeń rodzinnych. Według nowego stanu prawnego, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych, ilekroć w tej ustawie jest mowa o dochodzie oznacza to, po odliczeniu kwot alimentów świadczonych na rzecz innych osób, przychody podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27, 30b, 30c i 30e ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), pomniejszone o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie społeczne, nie zaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne (lit. a); deklarowany w oświadczeniu dochód z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pomniejszony o należny zryczałtowany podatek dochodowy i składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne (lit. b) oraz inne dochody wyłączone spod opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, do których ustawa zalicza m.in. dochody uzyskane z gospodarstwa rolnego (lit. c). Natomiast "dochód rodziny", zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy o świadczeniach rodzinnych, oznacza sumę dochodów członków rodziny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00