Orzeczenie
Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 8 maja 2012 r., sygn. I SA/Wr 234/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Marek Olejnik (sprawozdawca), Sędziowie: Sędzia WSA Barbara Ciołek, Sędzia WSA Marta Samiczek, Protokolant: Anna Terlecka, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 8 maja 2012 r. sprawy ze skargi "A" S.A. we W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu z dnia [...] 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym za okres od stycznia 2006 r. do lipca 2008 r. oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z dnia [...]r. nr [...] Dyrektor Izby Celnej we W. uchylił w całości decyzję Naczelnika Urzędu Celnego we W. z dnia [...]r. Nr [...] odmawiającą "A" S.A. stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym za poszczególne miesiące od stycznia 2006 r. do lipca 2008 r. w łącznej kwocie 63.887.426,00 zł.
W dniu 15 września 2008 r. skarżąca spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego we W. z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku akcyzowym za okres od stycznia 2006 r. do lipca 2008 r. Z uzasadnienia wniosku wynika, że spółka, będąc producentem energii elektrycznej, pierwotnie w deklaracjach podatkowych za podany okres, wykazała i odprowadziła należny podatek akcyzowy od sprzedaży energii na rzecz dystrybutorów i redystrybutorów, którzy odsprzedali ją konsumentom. Dalej strona argumentowała, iż podatek akcyzowy z w/w tytułu został przez nią uiszczony nienależnie. Jej zdaniem, polskie rozwiązania ustawodawcze w ramach których akcyzę płaci producent energii,
są sprzeczne z art. 21 ust. 5 Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października
2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych
dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz.U.UE.L.03.283.51-Dz.U.UE-sp.09-1-405 ze zm., dalej: Dyrektywa energetyczna), zgodnie z którym, dla celów stosowania art. 5 i 6 dyrektywy 92/12/EWG, energia elektryczna i gaz ziemny podlegają podatkom, które stają się wymagalne w momencie dostawy przez dystrybutora lub redystrybutora. Efektem utrzymywania tej niezgodności w porządku krajowym jest powstanie nadpłaty na rzecz wnioskodawcy, który - jako producent - podatek akcyzowy za miesiące od stycznia 2006 r. do lipca 2008r. uiszczał na zasadach obowiązujących w ustawie o podatku akcyzowym.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right