Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 16 maja 2012 r., sygn. II SA/Po 149/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Drzazga Sędziowie Sędzia WSA Elwira Brychcy (spr.) Sędzia WSA Tomasz Świstak Protokolant St. sekretarz sądowy Katarzyna Sierszeńska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 maja 2012 r. sprawy ze skargi M. C. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] grudnia 2011 r. Nr [...] w przedmiocie czasowego przeniesienia służbowego; I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza od Dyrektora Izby Celnej na rzecz skarżącej kwotę 240,- zł (dwieście czterdzieści złotych) tytułem zwrotu kosztów sądowych, III. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana.
Uzasadnienie
Dyrektor Izby Celnej decyzją z dnia [...] października 2011r. na podstawie art. 86 ust. 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o Służbie Celnej (Dz.U. Nr 169, poz. 1323, ze zm.) przeniósł M. C czasowo od dnia 13 października 2011r. do służby w Izbie Celnej - Wydziale Rozliczeń Ceł i Podatków. W uzasadnieniu swojego rozstrzygnięcia Dyrektor wskazał, że M. C. od 01.06.2007r. pełni służbę w Urzędzie Celnym - Oddziale Celnym Port Lotniczy. Od dnia 01.01.2011r. pełni obowiązki służbowe na stanowisku starszego specjalisty Służby Celnej.
W okresie pełnienia służby w Oddziale Celnym Port Lotniczy funkcjonariuszka wykonywała obowiązki na stanowisku związanym z kontrolą i obsługą obrotu z zagranicą, w tym kontrolą zgłoszeń celnych oraz bagażu podróżnych pod kątem środków i ograniczeń taryfowych.
Z uwagi na zakres wykonywanych czynności funkcjonariuszka w okresie od listopada 2009r. miała bezpośredni kontakt z klientami Oddziału - podróżnymi korzystającymi z usług Portu Lotniczego. Według ustaleń poczynionych na polecenie Dyrektora Izby Celnej, wykonując obowiązki służbowe funkcjonariuszka swoją postawą i zachowaniem stwarzała sytuacje negatywnie wpływające na wizerunek Służb Celnej.
Stosownie do zasad ujętych w Kodeksie Etyki Funkcjonariusza Służby Celnej, funkcjonariusz celny wykonuje swoje obowiązki w sposób profesjonalny, z poszanowaniem praw i godności osób trzecich, a jego zachowanie winna cechować uprzejmość, kultura osobista oraz nienaganna postawa etyczna. Zachowanie odbiegające od przyjętych w Służbie Celnej norm etycznych oraz zasad postępowania w konsekwencji może doprowadzić do powstania sytuacji niepożądanych i wręcz szkodliwych dla Służby Celnej. Jedynie profesjonalna, prawidłowa i zgodna z normami prawa realizacja zadań nałożonych przez ustawodawcę na Służbę Celną przyczyni się do umocnienia wizerunku i dobrego imienia Służby Celnej oraz pozytywnie wzmocni rolę Służby Celnej w strukturach organizacyjnych państwa.