Wyrok WSA w Warszawie z dnia 24 kwietnia 2012 r., sygn. II SAB/Wa 41/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Sławomir Antoniuk (spr.), Sędziowie WSA Eugeniusz Wasilewski, Waldemar Śledzik, Protokolant Referent stażysta Małgorzata Ciach, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 kwietnia 2012 r. sprawy ze skargi D. P. na bezczynność Krajowej Komisji Nadzoru Krajowej Izby Biegłych Rewidentów w przedmiocie rozpatrzenia wniosku z dnia [...] stycznia 2012 r. o udostępnienie informacji publicznej 1. zobowiązuje Krajową Komisję Nadzoru Krajowej Izby Biegłych Rewidentów do rozpatrzenia wniosku D. P. z dnia [...] stycznia 2012 r. o udzielenie informacji publicznej w terminie 14 dni od dnia otrzymania wyroku wraz z aktami sprawy, 2. stwierdza, że bezczynność nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa, 3. zasądza od Krajowej Komisji Nadzoru Krajowej Izby Biegłych Rewidentów na rzecz skarżącego D. P. kwotę 100 (sto) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
D. P. w dniu 17 stycznia 2012 r. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na bezczynność Krajowej Komisji Nadzoru Krajowej Izby Biegłych Rewidentów (dalej Krajowej Komisji) w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej na wniosek skarżącego z dnia [...] stycznia 2012 r.
Wnosząc o zobowiązanie organu do udostępnienia żądanej informacji publicznej oraz zasądzenia na rzecz strony kosztów postępowania, skarżący podniósł, iż w dniu [...] stycznia 2012 r. drogą elektroniczną zwrócił się do Krajowej Komisji, będącej organem Krajowej Izby Biegłych Rewidentów, o udostępnienie umów zwartych z firmami rekrutacyjnymi w związku z punktami 5 i 6 załącznika nr 1 do uchwały nr [...] Krajowej Komisji Nadzoru z dnia [...] lipca 2009 r. w sprawie przyjęcia trybu wyboru kontrolerów. W dniu 16 stycznia 2012 r. doręczono mu pismo z dnia 11 stycznia 2012 r. informujące, iż żądane przez wnioskodawcę dokumenty nie stanowią informacji publicznej. W ocenie skarżącego, żądana informacja jest informacją publiczną, gdyż zawierane umowy są związane z realizacją przez Krajową Komisję jednego z jej zadań ustawowych, opisanych w art. 26 ustawy z dnia 9 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie, podmiotach uprawnionych do badania sprawozdań finansowych oraz o nadzorze publicznym. Wnioskowane umowy dotyczą rekrutacji kontrolerów, którzy pełnią funkcje kontrolne wobec podmiotów uprawnionych do badania publicznego, w tym wobec podmiotów badających jednostki zainteresowania publicznego. Ponadto umowy te dotyczą rozporządzania majątkiem przez organ wykonujący zadania publiczne. Kontrolerzy wykonują obowiązki z zakresu władztwa publicznego i dlatego umowy mogą być udostępnione. Stanowisko skarżącego potwierdza wyrok WSA w Warszawie z dnia 23 października 2010 r. sygn. akt II SA/Wa 927/10.