Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 3 kwietnia 2012 r., sygn. I SA/Po 242/12
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maciej Jaśniewicz (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Nikodem Sędzia WSA Karol Pawlicki Protokolant st. sekr. sąd. Agnieszka Ratajczak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 03 kwietnia 2012r. sprawy ze skargi A Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka Komandytowa na interpretację indywidualną Ministra Finansów działającego przez organ upoważniony Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...] . nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług. oddala skargę
Uzasadnienie
Wnioskiem z dnia [...] A Spółka z o.o. Spółka komandytowa zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia obrotu oraz kwoty podatku należnego na podstawie faktur korygujących. We wniosku przedstawiła następujący stan faktyczny: Spółka sprzedaje swoje towary na terytorium P, wystawiając faktury VAT. W przypadku, gdy podstawa opodatkowania (obrót) ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze VAT, obniżenia podstawy opodatkowania Spółka dokonuje, pod warunkiem posiadania - przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury - potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę VAT. Spółka wyjaśniła, że korekty obrotu i podatku należnego wynikają ze zwrotów towarów od nabywców, udzielonych rabatów itp.
W związku z powyższym zadała następujące pytanie: czy postępuje słusznie, obniżając podstawę opodatkowania (obrót) i korygując wartość podatku należnego VAT w przypadku sprzedaży krajowej dopiero w rozliczeniu za okres, w którym uzyskała potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi? Zdaniem Spółki, w przypadku podatku od wartości dodanej, nakładanego przez państwa członkowskie Unii Europejskiej regulacje dotyczące podstawy opodatkowania podlegają ścisłej harmonizacji. Fakt ten podkreślony jest wyraźnie już w Preambule Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 2006.347.1 ze zm.; dalej jako Dyrektywa 112). Stwierdza się w niej, iż podstawa opodatkowania powinna być zharmonizowana, tak aby zastosowanie podatku VAT do transakcji podlegających opodatkowaniu prowadziło do porównywalnych rezultatów we wszystkich krajach członkowskich (pkt 25 ). Spółka wskazała, że w jej ocenie art. 29 ust. 4a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.; dalej jako ustawa o VAT) jest niezgodny z Dyrektywą 112, gdyż jej przepisy (w tym art. 73 Dyrektywy 112) nie przewidują warunku posiadania przez podatnika podatku VAT potwierdzenia doręczenia faktury korygującej kontrahentowi, w celu skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego, wynikającego z takiej faktury. Wprowadzenie tego ograniczenia przez polskiego ustawodawcę narusza zasadę neutralności oraz zasadę proporcjonalności środków podejmowanych w celu zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania. W konsekwencji prawo do skorygowania przez Spółkę obrotu i obniżenia podatku należnego VAT w związku z wystawieniem faktury korygującej nie jest uzależnione od otrzymania potwierdzenia odbioru tej faktury przez kontrahenta. W ocenie Spółki, warunek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, od którego uzależniona jest możliwość obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego, stanowi środek krajowy naruszający w nadmiernym stopniu cele i treść Dyrektywy 112. Brak jego spełnienia powoduje obciążenie Spółki ciężarem podatku należnego VAT, w oderwaniu od jego rzeczywistej sytuacji podatkowej, naruszając podstawowe zasady podatku VAT.