Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 21 marca 2012 r., sygn. I SA/Po 580/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Bejgerowska Sędziowie Sędzia NSA Włodzimierz Zygmont (spr.) Sędzia WSA Dominik Mączyński Protokolant st. sekr. sąd. Kamila Kozłowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 marca 2012r. sprawy ze skargi "E" S.A. w K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów działającego przez organ upoważniony Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę
Uzasadnienie
"A" Spółka Akcyjna z siedzibą w K. (dalej: Spółka) wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego wynikających z wystawionej faktury korygującej , przedstawiając następujące zdarzenie przyszłe: jest ona zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, utrzymuje stosunki handlowe z wieloma kontrahentami, wystawia więc znaczną ilość faktur dokumentujących sprzedaż towarów. Zdarza się, że jest zmuszona do wystawiania faktur korygujących w szczególności w związku z dokonanym zwrotem towarów, udzieleniem rabatów jak i w sytuacji, gdy faktura pierwotna zawierała omyłki. Faktura korygująca, po wystawieniu kontrahentowi, jest niezwłocznie przekazywana (przesyłana) do właściwego nabywcy towarów najczęściej ( bowiem katalog przekazania jest otwarty) za pośrednictwem poczty, poprzez odbiór osobisty przez pracownika kontrahenta lub przez innego przedstawiciela kontrahenta (w tym przez osoby prowadzące indywidualną działalność gospodarczą), poprzez przekazanie faktury pracownikowi kontrahenta za pośrednictwem pracownika spółki. Kontrahent odbiera fakturę korygującą przy czym najczęściej w ustawowo określonym terminie do złożenia deklaracji VAT za okres rozliczeniowy, Spółka nie uzyskuje potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta (nabywcę towarów), a niekiedy otrzymuje od nabywcy potwierdzenie odbioru faktury korygującej ze znacznym opóźnieniem (nawet po kilku miesiącach) od zamknięcia okresu rozliczeniowego. Zdarzają się również przypadki, że kontrahent nie potwierdza otrzymania faktury korygującej, bo w międzyczasie zlikwidował działalność gospodarczą albo ją zawiesił lub zwyczajnie zapomniał odesłać potwierdzoną kopię. Otrzymanie potwierdzenia faktury korygującej wiąże się z koniecznością podejmowania dodatkowych czynności (ponawianie próśb skierowanych do nabywców o potwierdzenie odbioru faktury korygującej, dodatkowa korespondencja, konieczność bieżącego monitorowania wpływu potwierdzeń odbioru). Nawet w sytuacji, gdy nie otrzyma potwierdzenia odbioru faktury korygującej, możliwe jest zweryfikowanie u niego zasadności oraz przyczyny wystawienia takiego dokumentu, jak również jego powiązanie z fakturą pierwotną w oparciu o prowadzoną przez niego dokumentację transakcji gospodarczych ( np. umowy handlowe, potwierdzenia sald, dokumenty magazynowe, potwierdzenia rozchodów środków pieniężnych, potwierdzenia dokonania skompensowania rozliczeń z kontrahentami, dokumenty bankowe). W związku z powyższym Spółka zadała następujące pytanie: czy biorąc pod uwagę okoliczności wystawiania faktur korygujących, w tym dodatkową dokumentację towarzyszącą rozliczeniom z kontrahentami, jest uprawniona do obniżenia obrotu oraz kwoty podatku należnego na podstawie wystawionej faktury korygującej w rozliczeniu za okres, w którym wystawiona została taka faktura, także wówczas, gdy w ustawowo określonym terminie do złożenia deklaracji VAT za dany okres rozliczeniowy ,nie uzyskała potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta (nabywcę towarów)?