Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 7 marca 2012 r., sygn. III SA/Kr 578/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Bożenna Blitek (spr.) Sędziowie WSA Janusz Kasprzycki WSA Maria Zawadzka Protokolant Ewelina Kalita po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 marca 2012 r. sprawy ze skargi H. M. na decyzję Wojewody z dnia 17 marca 2011 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wymeldowania skargę oddala.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] 2010 r. Burmistrz Miasta i Gminy, po przeprowadzeniu postępowania wszczętego na wniosek S. K., orzekł o odmowie wymeldowania H. M. i M. K. z budynku nr [...] w S. Na uzasadnienie decyzji organ po przedstawieniu stanowisk stron, zrelacjonowania informacji Komisariatu Policji wskazujących na niezamieszkiwanie uczestniczek i zrelacjonowaniu oświadczenia uczestniczki H. M. złożonych w toku oględzin stwierdził, że z "zebranego materiału dowodowego wynika, że Pani H. M. i Pani M. K. mieszkają w budynku nr [...] w S i posiadają wszystko co jest potrzebne do codziennego życia" i dlatego "w niniejszej sprawie nie można zastosować wymeldowania, ponieważ nie została spełniona przesłanka zawarta w art. 15 ust. 2 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych".

W wyniku odwołania S. K. Wojewoda decyzją z dnia [...] 2010 r. uchylił zaskarżoną decyzję w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji. Na uzasadnienie decyzji podniesiono, że organ I instancji naruszył przepis art. 10 § 1 kpa, gdyż po wezwaniu stron do zapoznania się z materiałem dowodowym w sprawie wpłynęło pismo H. M. i M. K. (nazwisko panieńskie K.), z którym nie zapoznano wnioskodawcy. Zaznaczono, że zgodnie z art. 79 § 1 i § 2 kpa strona powinna być zawiadomiona o miejscu i terminie przeprowadzenia dowodu ze świadków, biegłych lub oględzin przynajmniej na siedem dni przed terminem, ma prawo brać udział w przeprowadzeniu dowodu i może zadawać pytania świadkom, biegłym i stronom oraz składać wyjaśnienia, a z uwagi na treść art. 44 kpa organ administracji publicznej powinien wysłać zawiadomienie do strony o przeprowadzeniu dowodu, co najmniej na 21 dni przed terminem, aby strona otrzymała zawiadomienie na 7 dni przed przeprowadzeniem dowodu, a nie 3 dni przed wyznaczonym terminem. Organ odwoławczy podkreślił, że sprzeczne wyjaśnienia stron i świadków, złożone w trakcie postępowania administracyjnego, wymagały od organu administracji publicznej przeprowadzenia rozprawy administracyjnej w oparciu o przepis art. 89 § 1 i § 2 kpa, przy czym termin rozprawy powinien być tak wyznaczony, aby strony powzięły o niej wiadomość co najmniej siedem dni wcześniej, zgodnie z art. 92 kpa. Organ zaznaczając, że zebrany materiał jest niejednoznaczny polecił "przeprowadzić rozprawę administracyjną, na którą należy wezwać strony postępowania i świadków (nie tylko wskazanych przez Pana S. K., ale także najbliższych sąsiadów, domowników i męża Pani M. K.), aby w sposób nie budzący wątpliwości wyjaśnić kwestię zamieszkiwania Pani H. M. oraz Pani M. K. w budynku nr [...] w S". Polecono także rozważyć możliwość prowadzenia odrębnych postępowań administracyjnych w stosunku do H. M. oraz M. K., albowiem - zdaniem organu II instancji - stan faktyczny w stosunku do każdej z tych osób jest inny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00