Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 9 lutego 2012 r., sygn. I SA/Po 877/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jerzy Małecki Sędziowie Sędzia NSA Włodzimierz Zygmont (spr.) Sędzia WSA Małgorzata Bejgerowska Protokolant st. sekr. sąd. Kamila Kozłowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 09 lutego 2012r. sprawy ze skargi "N" Sp. z o.o. na interpretację indywidualną Ministra Finansów działającego przez organ upoważniony Dyrektora Izby Skarbowej z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych I. uchyla zaskarżoną interpretację; II. zasądza od Ministra Finansów działającego przez organ upoważniony Dyrektora Izby Skarbowej na rzecz skarżącej Spółki kwotę [...]zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
"A" sp. z o.o. w P. (dalej: Wnioskodawca) wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów przedstawiła następujący opis zdarzenia przyszłego.
Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na hurtowej sprzedaży produktów kosmetycznych, głównie pod marką ""A"", a w mniejszym zakresie także pod markami "(...)", "(...)" i "(...)". Planuje realizację projektu społecznego, polegającego na urządzeniu za pieniądze wnioskodawcy w całym kraju - na terenach będących własnością spółdzielni mieszkaniowych lub gmin - placów zabaw dla dzieci. Realizacja wskazanych czynności zostanie powierzona osobie trzeciej, która jako wykonawca następnie obciąży wnioskodawcę kosztami czynności polegającej na urządzeniu placów zabaw (na podstawie faktury VAT). Wnioskodawca bez otrzymania wynagrodzenia ani od właścicieli gruntu, ani żadnego innego podmiotu, przeniesie poczynione nakłady w odniesieniu do każdej z lokalizacji wybranej na plac zabaw na rzecz właścicieli gruntu. Lokalizacje placów zabaw zostaną wybrane na podstawie konkursu przeprowadzonego przez wnioskodawcę drogą internetową spośród zgłoszeń dokonanych przez zainteresowane podmioty. Po konkursie Wnioskodawca zawrze umowy z właścicielami gruntów, w których zostaną uregulowane prawa i obowiązki stron w związku z budową i przekazaniem nakładów na urządzenie placów zabaw oraz ich późniejszą eksploatacją. Właściciele zostaną zobowiązani między innymi do dbania o estetykę i wygląd placów zabaw, a także do dokonywania bieżących przeglądów technicznych oraz konserwacji wszelkich urządzeń znajdujących się na ich terenie. Opcjonalnie właściciele mogą zostać zobowiązani do informowania o tym, że dany plac zabaw został ufundowany przez wnioskodawcę w drodze oznaczenia jego logotypem głównych elementów placu oraz jego regulaminu przygotowanego przez wykonawcę) lub i poprzez zamieszczenie na swojej stronie internetowej na własny koszt odpowiedniej informacji. W przypadku niewywiązywania się przez właściciela z obowiązków określonych w umowie - na mocy postanowień umowy - Wnioskodawca będzie upoważniony do demontażu i odebrania wyposażenia placu zabaw, co ma na celu zapewnienie, iż właściciele będą utrzymywali place zabaw w takim stanie, aby gwarantowały one bezpieczeństwo oraz komfort użytkowania dla dzieci. Wnioskodawca oczekuje, że uzyska pozytywny wpływ na wizerunek firmy społecznie odpowiedzialnej, a także pozytywny wpływ na wizerunek marki "A" wśród konsumentów. Wpłynie to na zwiększenie popularności produktów, a w konsekwencji może realnie przyczynić się do zwiększenia obrotów wnioskodawcy.