Orzeczenie
Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 7 lutego 2012 r., sygn. II SA/Ol 1046/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Zbigniew Ślusarczyk Sędziowie Sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) Sędzia WSA Tadeusz Lipiński Protokolant St. sekretarz sądowy Grażyna Wojtyszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 lutego 2012 r. sprawy ze skargi J.R. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji z dnia "[...]". nr "[...]" w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1. uchyla zaskarżona decyzję; 2. zasądza od Komendanta Wojewódzkiego Policji na rzecz skarżącego kwotę 200 zł (dwieście złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego; 3. orzeka, że zaskarżoną decyzja nie podlega wykonaniu. WSA/wyr.1 - sentencja wyroku
Uzasadnienie
Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie akt sprawy wynika, iż decyzją z dnia "[...]" Nr "[...]" Komendant Miejski Policji, działając na podstawie art. 92 ust. 1 pkt. 2, 7 i 8, ust. 4, art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym (t. j. Dz. U. z 2007r. Nr 125 poz. 874 ze zm.) oraz lp. 10.3 lit. a i b załącznika do tej ustawy, nałożył na J. R., prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Transport Usługowy w O., karę pieniężną w łącznej kwocie 1250 zł za przekroczenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu bez przerwy przy wykonywaniu przewozu drogowego, o czas powyżej 15 minut do 30 minut (w wysokości 450 zł) oraz za każde następne rozpoczęte 30 minut (w wysokości 800zł).
W uzasadnieniu organ wskazał, że w dniu 23 sierpnia 2011r. na drodze krajowej nr "[...]" w O. funkcjonariusz Wydziału Kontroli Ruchu Drogowego i Wykroczeń Komendy Miejskiej Policji przeprowadził kontrolę drogową pojazdu marki Man o nr rej. "[...]", którym kierował J. R.. Podniesiono, iż w wyniku analizy danych zawartych na okazanej do kontroli karcie kierowcy, po uwzględnieniu zdarzeń lub błędów, stwierdzono, że J. R. przekroczył maksymalny czas prowadzenia pojazdu bez wymaganej przerwy w okresie: 26 lipca 2011r. od 06:16 do 16:33 czasu CET/CEST o 1 godzinę i 22 minuty, gdyż prowadził w tym czasie pojazd łącznie przez 5 godzin i 52 minuty; 5 sierpnia 2011r. od 10:23 do 17:41 czasu CET/CEST o 1 godzinę i 19 minut, gdyż prowadził w tym czasie pojazd łącznie przez 5 godzin i 49 minut oraz 11 sierpnia 2011r. od 06:13 do 16:44 czasu CET/CEST o 24 minuty, gdyż prowadził w tym czasie pojazd łącznie przez 4 godziny i 54 minuty. Organ podkreślił, że w powyższych okresach kierowca nie odebrał wymaganych przepisami prawa prawidłowych przerw. Wskazano, że zgodnie z art. 7 Rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE nr L 102/1 z 11.04.2006 r.), po okresie prowadzenia pojazdu trwającym cztery i pół godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej czterdzieści pięć minut, chyba że kierowca rozpoczyna okres odpoczynku. Przerwę tę może zastąpić przerwa długości co najmniej 15 minut, po której nastąpi przerwa długości co najmniej 30 minut, rozłożone w czasie w taki sposób, aby zachować zgodność z przepisami akapitu pierwszego. Odstąpienie od obowiązku stosowania art. 7 możliwe jest wyłącznie na zasadach określonych w art. 12 przedmiotowego rozporządzenia, zgodnie z którym: pod warunkiem, że nie zagraża to bezpieczeństwu drogowemu oraz umożliwia osiągnięcie przez pojazd odpowiedniego miejsca postoju, kierowca może odstąpić od przepisów art. 6-9 w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu lub ładunku. Kierowca wskazuje powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego lub na wydruku