Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gdańsku z dnia 8 lutego 2012 r., sygn. II SA/Gd 943/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mariola Jaroszewska (spr.) Sędziowie: Sędzia WSA Katarzyna Krzysztofowicz Sędzia WSA Jolanta Sudoł Protokolant Starszy sekretarz sądowy Katarzyna Gross po rozpoznaniu w dniu 8 lutego 2012 r. na rozprawie sprawy ze skargi A. K. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 26 września 2011 r., nr [...] w przedmiocie zwrotu podania wnioskodawczyni oddala skargę

Uzasadnienie

A. K. podaniem z dnia 28 lutego 2011 r. zwróciła się do Prezydenta Miasta z wnioskiem o wszczęcie postępowania administracyjnego "w celu usunięcia niezgodności z prawem dotyczącej usytuowania rejonów podejść dla samolotów lądujących na gdańskim lotnisku i stwierdzenia, że teren stanowiący Osiedle W. M. w G. obręb [...] dz. [...] oraz dzielnicy Ch. i innych osiedli mieszkaniowych w G. nie jest objęty obszarem ograniczonego użytkowania".

Wezwaniem z dnia 18 marca 2011 r. organ wezwał wnioskodawczynię do usunięcia w terminie 7 dni braków pisma z dnia 28 lutego 2011 r., poprzez sprecyzowanie żądania zawartego we wskazanym wyżej piśmie w zakresie dokładnego określenia przedmiotu postępowania administracyjnego oraz poprzez wskazanie jakiego rodzaju decyzji lub innego rozstrzygnięcia w formach przewidzianych przez prawo administracyjne oczekuje wnioskodawczyni.

Pismem z dnia 25 marca 2011 r. A. K. powołała się na wcześniejsze pisma z dnia 15 listopada 2010 r. i 10 stycznia 2011 r. oraz na pismo z dnia 28 lutego 2011 r., które jej zdaniem dokładnie wyjaśniają ceł żądania i potrzebę załatwienia sprawy. Ponadto oświadczyła, iż wydana (w toku postępowania) decyzja winna "rozstrzygać, że tereny stanowiący Osiedle W. M. w G. /obręb [...] dz. [...]/ i sąsiednie oraz Ch. nie mają przeznaczenia na cel publiczny w planach miejscowych zagospodarowania przestrzennego i nie mogą być wykorzystywane jako rejon podejść dla obecnego lotniska w G.".

Postanowieniem z dnia 20 kwietnia 2011 r., Nr [...], Prezydent Miasta, działając na podstawie art. 66 § 3 K.p.a., zwrócił wnioskodawczyni podanie z dnia 28 lutego 2011 r. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ stwierdził, że wyjaśnienia złożone przez wnioskodawczynię nie mogły zostać uznane za sprecyzowanie treści żądania umożliwiające wszczęcie postępowania w konkretnej sprawie określonej przepisami materialnego prawa administracyjnego, w szczególności przez Prezydenta Miasta. Nie pozwalają bowiem na ustalenie organu właściwego do rozpatrzenia jej podania. Wskazano również, że zgodnie art. 135 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska organem właściwym w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania jest sejmik województwa, który tworzy taki obszar w drodze stosownej uchwały. Obowiązujące przepisy nie przewidują jednak wydania przez sejmik województwa ani inny organ decyzji w sprawie "stwierdzenia, że dany teren nie jest objęty obszarem ograniczonego użytkowania." Podkreślono, że Prezydent Miasta nie jest również organem właściwym w sprawie określania rejonów podejść dla samolotów. Uprawienia w tym zakresie należą do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz w określonym zakresie także do Ministra Infrastruktury, o czym pouczono wnioskodawczynię w piśmie nr [...] z dnia 4 stycznia 2011 r. Organ zaznaczył, że wyczerpujących wyjaśnień w kwestiach związanych ze sprawami poruszanymi w piśmie zawierającym żądanie wszczęcia postępowania administracyjnego udzielono wnioskodawczyni w pismach z dnia 4 stycznia 2011 r. oraz z dnia 16 lutego 2011 r. będących odpowiedziami na podania odpowiednio z dnia 15 listopada 2010 r. i z dnia 10 stycznia 2011 r., na które wnioskodawczyni powołuje się także w piśmie z dnia 25 marca 2011 r. Podkreślono, że organ administracji nie może domniemywać władczej i jednostronnej formy działania, jaką jest decyzja administracyjna, tylko z okoliczności sprawy lub z samego przepisu art. 104 K.p.a., lecz podstawę prawną do wydania decyzji trzeba wyprowadzić z powszechnie obowiązujących przepisów prawa materialnego (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 grudnia 2008 r., sygn. I SA/Wa 708/08, LEX nr 489205). W konsekwencji, z uwagi na brak możliwości ustalenia organu właściwego do rozpatrzenia żądań wnioskodawczyni zawartych w podaniu z dnia 28 lutego 2011 r. i w piśmie z dnia 25 marca 2011 r., zgodnie z art. 66 § 3 K.p.a. zwrócono podanie wnioskodawczyni.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00